Temat: Wymiana tarcz i klocków hamulcowych z przodu
Oznaki
występowania problemu: zapalanie się czujników od nadmiernego zużycia
klocków, słaba siła hamowania.
Przyczyna
występowania problemu: nadmierne zużycie tarcz i klocków hamulcowych.
Sposób
usunięcia usterki: wymiana tarcz i klocków hamulcowych.
Użyłem
części:
Część
|
Cena
|
|
1
|
Tarcze
hamulcowe ATE (średnica 283mm) 426120
2szt.
|
250 zł
|
2
|
Klocki hamulcowe ATE 603997 4szt.
|
115 zł
|
Razem
|
365 zł
|
Koszt części ogółem: 365 zł
Poziom trudności (w skali 1-5):
2
Wymiana klocków i tarcz hamulcowych w tym modelu auta jest
bardzo prosta. Zakładając, że wszystko przebiegnie "gładko, jak po maśle".
Remontując starsze auto trzeba mieć na uwadze fakt, że wszystko może się
zdarzyć.
Na rysunku 1 umieściłem tabelę pochodzącą z instrukcji
Citroena C5. W tabeli możemy znaleźć podstawowe informacje odnośnie typu
zastosowanej tarczy oraz klocków hamulcowych. Posiadam Citroena z oznaczeniem
silnika: RFN 2.0 16V. Stąd dobrałem rozmiar tarczy o średnicy zewnętrznej
283mm. Dla potwierdzenia najlepiej jest zmierzyć starą tarczę. W dalszej
kolejności mamy również informacje odnośnie typu i rozmiarów klocka.
Rysunek 1 Dane techniczne układu hamulcowego |
Na początku należy podlewarować auto i odkręcić jedno z
przednich kół. W dalszej kolejności odkręcamy śrubę 1 na rysunku 2. W przypadku
wymiany samych klocków hamulcowych należy odkręcić tylko tą jedną śrubę.
Rysunek 2 Widok zacisku hamulcowego od wewnątrz
|
Dalej odchylamy zacisk hamulca trzymający klocki hamulcowe,
tak jak na rysunku 5. W dalszej kolejności możemy wyjąć klocki. Warto zwrócić
uwagę na to, czy klocki są równomiernie wytarte. Jeśli nie, może to wskazywać
na ciężko pracujący zacisk lub blokujący się tłoczek hamulcowy. Wtedy będzie
konieczna regeneracja zacisku. Analogicznie sprawdzamy, czy zacisk swobodnie
się przesuwa. W tym modelu Citroena zastosowano mechanizm automatycznego
wyrównywania luzu hamulca postojowego typu BIR (Rys.3). To oznacza, że nie możemy po prostu wcisnąć tłoczka do środka.
Wzorując się na instrukcji w celu odepchnięcia tłoczków zacisków hamulca
przedniego należy dla strony prawej
obrócić tłoczek w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, natomiast dla
lewej w kierunku ruchu wskazówek zegara. Nie posiadałem oryginalnego
przyrządu. Można go bardzo łatwo dorobić. Ja w tym celu użyłem dużego płaskiego
klucza. Widok kształtu rowków w tłoczku pokazano na rysunku 4.
Rysunek 3 Szczegółowe dane zacisku hamulcowego (Wycinek z instrukcji Citroena) |
Rysunek 4 Widok wymontowanego zacisku
|
Tłoczek wkręcamy praktycznie do momentu wyrównania się z
powierzchnią cylinderka. Po założeniu tarczy możemy założyć klocki i wtedy
sprawdzić jak mocno należy wkręcić tłoczek. Sprawdzamy czy w okolicy tłoczka
nie ma żadnych wycieków.
Rysunek 5 Odchylenie zacisku hamulcowego, odkręcenie śrub
tarczy hamulcowej
|
W dalszej kolejności odkręcamy dwie śruby oznaczone numerem 2
na rysunku 2. W ten sposób odkręcimy cały zacisk. Warto go przywiązać, aby nie
uszkodzić przewodów hamulcowych. W celu wygodniejszego manewrowania odkręconym
zaciskiem można odczepić linkę hamulca postojowego. Następnie odkręcamy dwa
wkręty oznaczone numerem 1 na rysunku 5. Wyciągamy tarczę.
Przed założeniem nowej tarczy warto wyczyścić miejsce montażu
szczotką drucianą i wytrzeć do sucha. Podobnie postępujemy z zaciskiem
hamulcowym. Należy przesmarować wszystkie otwory pod śruby. W zacisku
hamulcowym w miejscach w których będą się poruszać klocki hamulcowe należy
zastosować smar miedziany odporny na wysoką temperaturę (Rys.6).
Rysunek 6 Ruchoma część zacisku posmarowana smarem
miedzianym
|
Przechodzimy do montażu zestawu. Na rysunku 7 umieściłem wycinek
instrukcji Citroena przedstawiający momenty dokręcania śrub.
Rysunek 7 Momenty dokręcania śrub
|
W pierwszej kolejności przykręcamy nową tarczę hamulcową.
Następnie przykręcamy dwie śruby trzymające zacisk hamulcowy (poz.2 rys.2).
Dalej wkładamy klocki hamulcowe (Rys.8) i montujemy nowy zestaw przewodów
informujących o wytarciu klocków (Rys.9 i 10).
Rysunek 8 Montaż klocków hamulcowych |
Rysunek 9 Montaż przewodów informujących o zużyciu klocków
|
Rysunek 10 Montaż przewodów
informujących o zużyciu klocków
|
Na rysunku 11 przedstawiłem finalnie zmontowany zestaw.
W
przypadku drugiego zestawu miałem już nieco więcej zabawy. Podczas wkręcania
tłoczka zauważyłem wyciek płynu hamulcowego. To oznaczało konieczność wykonania regeneracji
zacisku hamulcowego. Na szczęście udało mi się kupić zestaw naprawczy i
naprawić zacisk. Regenerację zacisku hamulcowego opiszę w jednym z kolejnych
postów.
Rysunek 11 Finalnie złożony zestaw
|
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz