Temat: Wymiana prowadnic i
linek hamulca ręcznego
Oznaki
występowania problemu: Blokowanie się hamulca ręcznego.
Przyczyna
występowania problemu: zardzewiałe linki i prowadnice hamulca.
Sposób
usunięcia usterki: wymiana prowadnic wraz z linkami.
Użyłem
części:
Część
|
Cena
|
|
1
|
Prowadnica lewa 476920 Citroen
|
63 zł
|
2
|
Prowadnica prawa 476921 Citroen
|
63 zł
|
3
|
Linka hamulcowa 2szt.
|
73,98 zł
|
Razem:
|
199,98 zł
|
Koszt części ogółem: 199,98 zł
Poziom
trudności (w skali 1-5): 3,5
Do wymiany linek wraz z prowadnicami będzie nam potrzebny
kanał lub podnośnik kolumnowy. Oczywiście,
możemy to zrobić na parkingu, ale będzie to mało komfortowe. Cały zabieg zajął
mi około 3 godz. Można było wyrobić się szybciej, ale przy okazji sprawdziłem
kilka innych rzeczy.
Na początku warto zapoznać się ze schematem hamulca ręcznego. Numerem 5 oznaczono prowadnice linek, natomiast numerem 2 linki hamulca ręcznego.
![]() |
Schemat części hamulca ręcznego (Źródło: http://service.citroen.com) |
Jeśli mamy do dyspozycji kanał, to najwygodniej będzie podlewarować
dwa przednie koła. Po zdjęciu kół wyciągamy linkę 1 z uchwytu 2, następnie
wyciągamy z prowadnicy 3 i 4 (Rysunek 1).
![]() |
Rysunek 1 Demontaż linki z zacisku hamulcowego
|
W kolejnym kroku odkręcamy śrubę (poz. 1 Rys. 2), za pomocą
której prowadnica (poz. 2 Rys. 2) linki jest przykręcona do podwozia auta.
![]() |
Rysunek 2 Odkręcenie prowadnicy
|
Aby, było nam łatwiej dostać się do prowadnic należy lekko podwiesić
tłumik. W tym celu będzie konieczność zdjęcia wieszaków tłumika końcowego i
środkowego.
W kolejnym kroku przejdziemy do demontażu poduszki tłumika
środkowego. W tym celu odkręcamy 4 nakrętki widoczne na rysunku 3. Demontujemy
ramę poduszki silnika i następnie wysuwamy poduszkę silnika widoczną na rysunku
4.
![]() |
Rysunek 3 Demontaż poduszki tłumika środkowego
|
![]() |
Rysunek 4 Widok po odkręceniu stelaża poduszki tłumika
|
W kolejnym kroku przejdziemy do demontażu aluminiowej osłony
nad tłumikiem (poz. 1 Rys 5). W tym celu należy wymontować plastikowe spinki oznaczone
na czerwono na rysunku 5. W celu demontażu należy wkrętakiem nacisnąć na blaszkę
blokującą obrót spinki, następnie obrócić spinkę o kąt 90 stopni i wysunąć. Nie
ma konieczności demontażu wszystkich spinek. Wystarczy wypiąć tylko te, które
trzymają osłonę nad tłumikiem.
![]() |
Rysunek 5 Demontaż osłony nad tłumikiem
|
Zanim całkowicie zdemontujemy osłonę, odginamy zaczepy
trzymające przewód od sondy lambda widoczny na rysunku 6. Zaczepy znajdują się
w dolnej i górnej części blachy.
![]() |
Rysunek 6 Wypięcie przewodu od sondy lambda
|
W kolejnym kroku możemy lekko odchylić blachę i wtedy zobaczymy
otwory w których są zamontowane prowadnice linek (Rys. 8). Można spróbować
wymontować prowadnice, natomiast dostęp do nich jest bardzo ograniczony. Przed
wymontowaniem prowadnic należy wypiąć linki z dźwigni hamulca ręcznego. Opis
znajduje się w kolejnych krokach.
Dalej możemy odczepić wszystkie wieszaki tłumika i opuścić
tłumik na sam dół. Ja w tym celu wspomogłem się dodatkowym lewarkiem (Rys. 7).
![]() |
Rysunek 7 Opuszczenie tłumika
|
Po wypięciu wszystkich wieszaków i opuszczeniu tłumika można
przesunąć osłonę w tylną część auta (Rys. 9). Po tym zabiegu mamy swobodny
dostęp do prowadnic. Zanim jednak zaczniemy wyciągać prowadnice, wcześniej
należy wypiąć linki z dźwigni hamulca ręcznego.
![]() |
Rysunek 8 Widok jednej z prowadnic przed opuszczeniem
tłumika
|
Na rysunku 9 przedstawiłem nieco późniejszy etap pracy, po
demontażu prowadnic oraz odsunięciu osłony tłumika.
![]() |
Rysunek 9 Widok otworów do montażu prowadnic po zdjęciu
prowadnic i osłony
|
W kolejnym kroku przejdziemy do nieco wygodniejszej części
auta, mianowicie do wnętrza. Musimy odpiąć linki od dźwigni hamulcowej. W
pierwszym kroku wypinamy mieszek od dźwigni zmiany biegów oraz hamulca ręcznego
(Rys. 10 i Rys. 11). W celu demontażu wystarczy użyć płaskiego wkrętaka.
![]() |
Rysunek 10 Demontaż mieszka dźwigni
hamulca ręcznego
|
![]() |
Rysunek 11 Demontaż mieszka dźwigni
zmiany biegów
|
Następnie wyciągamy tylny schowek w tunelu środkowym i
odkręcamy dwie nakrętki widoczne na rysunku 12.
![]() |
Rysunek 12 Odkręcenie dwóch nakrętek
trzymających tunel środkowy
|
Tutaj już dokładnie nie pamiętam, natomiast dwie kolejne
nakrętki mogą znajdować się w przedniej części tunelu przed lewarkiem zmiany
biegów. U mnie tunel był przykręcony tylko dwiema nakrętkami. Po odkręceniu
można delikatnie przesunąć tunel do tyłu i podnieść do góry, należy uważać na
podpięte przewody. Sukcesywnie podnosząc tunel należy wypinać wtyczki od
zapalniczek oraz od regulacji wysokości zawieszenia jeśli oczywiście występuje.
Dodatkowo u mnie jest zamontowany przełącznik do gazu, którego niestety nie
mogłem odłączyć. Gazownik nie przewidział żadnej kostki. Na rysunku 13 przedstawiłem widok na lewarek
hamulca ręcznego z widocznymi linkami. W celu wysunięcia linek należy tak jak
wcześniej opisałem wypiąć linki z zacisków hamulcowych oraz wykręcić nakrętkę
regulacyjną.
![]() |
Rysunek 13 Widok po zdjęciu tunelu
środkowego
|
Po wypięciu linek można wybić prowadnice od wewnątrz. W tym
celu wystarczy użyć wkrętak lub wybijak (Rys. 14).
![]() |
Rysunek 14 Wybicie prowadnic
|
Na rysunku 15 przedstawiono prowadnicę linki po wybiciu.
![]() |
Rysunek 15 Widok prowadnicy po wybiciu
|
Następnie należy wypiąć prowadnicę z zatrzasku widocznego na
rysunku 16. Mi udało się zdemontować prowadnice bez opuszczenia tłumika i
przesunięcia blachy. Większy problem był z montażem prowadnic, dlatego polecam
odpiąć tłumik i zrobić trochę więcej miejsca.
![]() |
Rysunek 16 Wypięcie prowadnicy z
zatrzasku
|
![]() |
Rysunek 17 Nowe prowadnice wraz z
linkami
|
Przed zamontowaniem prowadnic warto sprawdzić, czy linki
bezproblemowo wchodzą do prowadnic i w nich pracują. W kolejnym kroku montujemy
prowadnice bez linek. Należy uważać, aby dokładnie wcisnąć prowadnicę w otwór,
a następnie w zatrzask (Rys. 19). Dalej przykręcamy prowadnicę do podwozia auta
(Rys. 20).
![]() |
Rysunek 18 Widok zamontowanej prowadnicy
|
![]() |
Rysunek 19 Widok zamontowanej prowadnicy
|
![]() |
Rysunek 20 Widok zamontowanej prowadnicy
|
W kolejnym kroku wsuwamy linki do prowadnic. Miejsce łączenia
linki z prowadnicą uszczelniłem silikonem. Linkę zamontowałem wyżej niż wcześniej
ponieważ w takim ułożeniu jest mniej zagięta w miejscu łączenia z prowadnicą
(Rys. 21). Pancerz linki powinien być trochę krótszy oraz w miejscu łączenia z
prowadnicą powinien nachodzić na nią. Aktualnie jest odwrotnie i woda dostaje
się do środka. Z czasem prowadnica linki kruszeje ponieważ w miejscu łączenia
jest wygięta.
![]() |
Rysunek 21 Widok zamontowanej linki
|
![]() |
Rysunek 22 Widok zamontowanej linki
|
W ostatnim kroku przechodzimy do naciągnięcia linki. Linkę
naciągnąłem tak, aby dźwignię lewarka przesuwać maksymalnie o dwa ząbki. Należy
uważać, aby naciąg nie był zbyt mocny, ponieważ wtedy klocki mogą trzeć o
tarcze.
![]() |
Rysunek 23 Naciągnięcie linki hamulca
ręcznego
|
Witam.Wszystko zrobilem zgodnie z Twoimi wskazowkami ale zaznacze ze nie opisalem jak WYJĄĆ stare prowadnice.Ztym mam problem bo przeciez ona fabrycznie jest tak powyginana ze sie nie da.Czy moglbys mi opisac jak je wyjac no i wlozyc nowe
OdpowiedzUsuń