Udało mi się znaleźć chwilę czasu i dokończyłem post związany z wymianą łożysk w tylnych wahaczach. Poniżej kontynuacja instrukcji.
Podczas wybijania śruby uważamy, aby wahacz nie upadł nam na
nogi. Należy poprosić o pomoc drugą osobę lub przywiązać go do podwozia.
Wymontowany wahacz przedstawiono na rysunku 14. Pamiętajmy o
zaślepieniu otworu w zacisku hamulcowym (Nr 1 na rysunku 14).
Rysunek 14 Wymontowany wahacz
|
W pierwszej kolejności wybijamy pierścień 2 na rysunku 14.
Tulejkę można próbować podważyć zarówno od wewnętrznej części otworu oraz od
zewnątrz. Na rysunku 14 przedstawiłem rysunek poglądowego złożenia zespołu
łożyskowego w celu przedstawienia różnic wymiarowych w starym zestawie (dolna
część rysunku) oraz w nowym zestawie (górna część rysunku). Można również
spróbować wybić tulejkę 3, co w konsekwencji wybije pierścień łożyska 2.
Muszę się Wam przyznać, że na początku nie sprawdziłem
wymiarów nowego zestawu. Po złożeniu wszystko wyglądało dobrze. Problem okazał
się w trakcie próby montażu zregenerowanego wahacza. Po prostu nie dało się
zamontować wahacza. Wcisk okazał się zbyt duży. Przed rozmontowaniem łożysk warto
sprawdzić wymiar zewnętrzny pomiędzy pierścieniami 2 (rys. 15) oraz wymiar w
miejscu montażu wahacza w podwoziu auta. W moim przypadku różnica wynosiła 0,5
mm. W moim przypadku należało skrócić tulejkę wewnętrzną (poz.3 rys.15).
Wracamy do demontażu łożysk w wahaczu. Po zdemontowaniu
pierścieni i wybiciu tulejki 3 wyciągamy gumowe uszczelnienia łożysk. Następnie
przechodzimy do demontażu łożysk. Łożysko można wybić sworzniem, wkładając go do
otworu łożyska po przeciwnej stronie demontowanego łożyska. Uderzamy wybijakiem
w pierścień wewnętrzny łożyska. Wewnątrz korpusu znajduje się również
plastikowe uszczelnienie pomiędzy łożyskami widoczne na rysunku 3. Może nam
przeszkadzać w wybiciu łożyska. Na rysunku 16 przedstawiono wahacz po
zdemontowaniu łożysk.
Rysunek 16 Wahacz po zdemontowaniu
zespołu łożyskowego
|
Po wybiciu łożysk i wymontowaniu plastikowego uszczelnienia
przechodzimy do oczyszczenia gniazdka łożysk. Oczyszczony wahacz przedstawiono
na rysunku 17. Oryginalnie były zamontowane łożyska TPS. Nie mam jednak pewności
czy był to pierwszy montaż.
Rysunek 17 Wahacz po oczyszczeniu i przygotowaniu
do montażu
|
Przechodzimy do montażu nowego zestawu. W pierwszej kolejności
wbijamy plastikowy pierścień uszczelniający. Uważamy, aby podczas wbijania nie
uszkodzić pierścienia. W dalszej kolejności wbijamy łożyska (poz.1 rys.15) i
nakładamy dużą ilość smaru łożyskowego (rys.18). Następnie wbijamy tulejkę
wewnętrzną (poz.3 rys.15) i uszczelnienia łożysk oraz pierścienie łożysk (poz.2
rys.15). Nie zapominamy o montażu podkładki kompensującej luz łożyskowy.
Rysunek 18 Wahacz po wbiciu łożysk oraz
nałożeniu smaru
|
Na rysunkach 19 i 20 przedstawiłem drugi wahacz. Tutaj sprawa
się trochę skomplikowała. Zbyt długo zwlekałem z regeneracją wahaczy.
Przejechałem około 10 000 km od momentu kiedy usłyszałem piszczenie. Na rysunku
19 jest widoczne rozsypane łożysko.
Rysunek 19 Uszkodzenia łożyska w wahaczu
|
Na rysunku 20 widać uszkodzenia w gnieździe łożyskowym.
Jednak, uszkodzenia nie były na tyle poważne, aby uniemożliwiły prawidłowy
montaż łożysk oraz prawidłowe działanie. Pokazując te zdjęcia przestrzegam Was
przed zwlekaniem z regeneracją wahaczy.
Rysunek 20 Uszkodzenie gniazda
łożyskowego w wahaczu
|
Na rysunku 21 znajduje się gniazdo łożyskowe po usunięciu wystających
zadziorów. W tym celu wykorzystano drobny pilnik do metalu oraz papier ścierny
drobnoziarnisty.
Rysunek 21 Wahacz po usunięciu
wystających zadziorów
|
Przed zamontowaniem wahacza przechodzimy do sprawdzenia gumowych
nakładek. W moim przypadku kwalifikowały się do wymiany. Zbyt często nie będę tutaj
zaglądał, więc stwierdziłem, że wymienię wszystko kompleksowo. Na rysunkach 22 i
23 przedstawiłem widok dwóch gumowych nakładek.
Rysunek 22 Widok zamontowanej nakładki zawieszenia
tylnego
|
Rysunek 23 Widok 2 nakładki zawieszenia tylnego
|
W dalszej kolejności przechodzimy do montażu wahacza w
podwoziu auta. W pierwszej kolejności wahacz przykręcamy główną śrubą montażową,
następnie montujemy siłownik. Po zamontowaniu drugiego wahacza możemy zamontować
stabilizator. Na rysunku 22 przedstawiono zamontowany wahacz.
Rysunek 24 Zamontowany wahacz
|
Na początku wspomniałem odnośnie problemu z demontażem jednego
siłownika. Demontując siłownik przypadkowo uszkodziłem jego gumową osłonę. W
celu wymiany osłony, należy zdjąć opaskę zaciskową oraz wysunąć dwa wężyki
widoczne na rysunku 25. Opaska zaciskowa pękła podczas demontażu. Zakładamy
nową osłonę oraz wkładamy jeden wężyk.
Następnie poprzez drugi otwór strzykawką wstrzykujemy około 100 ml płynu
LDS w celu uzupełnienia braku. Wkładamy drugi wężyk. Nie posiadałem zapasowego
pierścienia. W tym celu wykorzystałem drut stalowy. Rozwiązanie funkcjonowało
bardzo dobrze. Docelowo drut zastąpiłem opaską drucianą, którą kupiłem w Castoramie
(rys. 27). Koszt 2 szt. około 5zł. Oryginalna opaska druciana Citroena kosztuje
ok. 50zł.
Rysunek 25 Montaż gumowej osłony
siłownika zawieszenia
|
Na rysunku 26 przedstawiono zamontowany cały zestaw.
Rysunek 26 Widok po zamontowaniu opaski
drucianej
|
Rysunek 27 Opaska druciana
|
Od momentu wymiany minął już ponad rok. Przejechałem około 18 000 km i jak dotąd wszystko działa bez żadnych zastrzeżeń.
Doskonały , logiczny i pomocny opis.
OdpowiedzUsuńJakim momentem dokręcamy śruby wahacza?
OdpowiedzUsuńWitam,
UsuńMocowanie osi wahacza: 14,9 ± 1,3 daNm.
Informacja na stronie 345 w instrukcji serwisowej.