Oznaki
występowania problemu: pukanie w przedniej części zawieszenia.
Przyczyna
występowania problemu: zużyty łącznik drążka stabilizatora.
Sposób
usunięcia usterki: wymiana łącznika drążka stabilizatora.
Użyłem
części:
Część
|
Cena
|
|
1
|
Łącznik drążka stabilizatora 508760: 2szt.
|
73,23 zł
|
2
|
Poduszka stabilizatora 509483: 2szt.
|
17,95 zł
|
Razem
|
182,36 zł
|
Koszt części ogółem: 182,36 zł
Poziom trudności (w skali 1-5):
1,5
Wymiana łącznika drążka stabilizatora jest jedną z prostszych napraw.
Należy tylko przygotować odpowiednie narzędzie, aby uniknąć niepotrzebnych
komplikacji.
Przy zakupie łącznika uwzględniłem również poduszkę
stabilizatora. Stwierdziłem, że warto się zabezpieczyć, jeśli ta część będzie
wymagała również wymiany.
![]() |
Rysunek 1 Łącznik drążka stabilizatora 805760
|
![]() |
Rysunek 2 Poduszka stabilizatora 509483
|
Części kupiłem w InterCars. Przed zakupem odwiedziłem stronę
service.citroen.com w celu sprawdzenia numeru części. Łącznik jest oznaczony
numerem 3, natomiast poduszka numerem 2.
![]() |
Rysunek 3 Widok schematu stabilizatora poprzecznego
przedniego(źródło: service.citroen.com)
|
Wymianę łączników wykonałem na parkingu, na świeżym powietrzu.
W pierwszym kroku należy podlewarować auto i zdjąć jedno z przednich kół. W moim
przypadku obyło się bez wymiany poduszek stabilizatora. Na rysunku 4 przedstawiono
umieszczenie stabilizatora w aucie. Numerem 1 oznaczono dwie nakrętki, które należy
odkręcić. Przed odkręceniem należy dokładnie oczyścić gwint oraz gniazdo pod klucz
inbus 5. Można również zastosować WD40. Warto
przygotować sobie dobry klucz inbus. Posiadam trzy zestawy tego typu kluczy
i przy pierwszej śrubie zapomniałem się i użyłem zestawu słabszej jakości. Zakończyło się to nie zbyt ciekawie jak się domyślacie.
Będzie nam również potrzebny płaski lub oczkowy klucz 18 lub 19. Podczas odkręcania
w oryginalnych łącznikach nakrętka była pod klucz 18, natomiast przy zakupionych
łącznikach FEBI nakrętka była pod klucz 19.
Warto dobrze wbić klucz
inbusowy, można tutaj wspomóc się młotkiem. W zasadzie mamy tylko jedną próbę. Kluczem
inbusowym blokujemy obrót, natomiast drugim kluczem staramy się odkręcić nakrętkę.
Tak jak wspomniałem, przy pierwszej nakrętce użyłem klucza słabszej jakości i zakończyło
się to finalnie wizytą u kolegi, który mnie wspomógł szlifierką kątową i możliwością
podłączenia do sieci. Dzięki Karol za udostępnienie narzędzi! :) Wcześniej, oczywiście
próbowałem przeciąć nakrętkę brzeszczotem, ale nie było lekko i zrezygnowałem. W
celu zblokowania obracającej się główki łącznika można również użyć klucza nastawnego.
Ja akurat takiego nie posiadałem.
![]() |
Rysunek 4 Łącznik drążka przed wymianą
|
Na rysunku 5 przedstawiono łącznik drążka po wymianie.
![]() |
Rysunek 5 Łącznik drążka po wymianie
|
Długo nie mogliśmy rozpoznać z mężem powodu usterki i też później przeczytaliśmy na jednym forum, że należy wymienić łącznik drążka. W życiu byśmy na to nie wpadli, ale okazało się, że to był powód złej pracy samochodu. Na https://autoczescizielonki.pl/ zamówiłam części i też wymieniliśmy od razu świece i tarcze hamulcowe bo już się prosiły. Wyszukaliśmy wszystko po numerze vin,co ułatwiło sprawę. Samochód działa elegancko od tamtej pory nic nie musiałam w nim robić.
OdpowiedzUsuń