Citroen C5

środa, 26 kwietnia 2017

Citroen C5 - Wymiana łącznika drążka stabilizatora

Temat: Wymiana łącznika drążka stabilizatora.
Oznaki występowania problemu: pukanie w przedniej części zawieszenia.
Przyczyna występowania problemu: zużyty łącznik drążka stabilizatora.
Sposób usunięcia usterki: wymiana łącznika drążka stabilizatora.

Użyłem części: 


Nr
Część
Cena
1
Łącznik drążka stabilizatora 508760: 2szt.
73,23 zł
2
Poduszka stabilizatora 509483: 2szt.
17,95 zł

Razem
182,36 zł

Koszt części ogółem:
182,36 zł
Poziom trudności (w skali 1-5): 1,5
Wymiana łącznika drążka stabilizatora jest jedną z prostszych napraw. Należy tylko przygotować odpowiednie narzędzie, aby uniknąć niepotrzebnych komplikacji.
Przy zakupie łącznika uwzględniłem również poduszkę stabilizatora. Stwierdziłem, że warto się zabezpieczyć, jeśli ta część będzie wymagała również wymiany.
Rysunek 1 Łącznik drążka stabilizatora 805760
Rysunek 2 Poduszka stabilizatora 509483
Części kupiłem w InterCars. Przed zakupem odwiedziłem stronę service.citroen.com w celu sprawdzenia numeru części. Łącznik jest oznaczony numerem 3, natomiast poduszka numerem 2.
Rysunek 3 Widok schematu stabilizatora poprzecznego przedniego(źródło: service.citroen.com)
Wymianę łączników wykonałem na parkingu, na świeżym powietrzu. W pierwszym kroku należy podlewarować auto i zdjąć jedno z przednich kół. W moim przypadku obyło się bez wymiany poduszek stabilizatora. Na rysunku 4 przedstawiono umieszczenie stabilizatora w aucie. Numerem 1 oznaczono dwie nakrętki, które należy odkręcić. Przed odkręceniem należy dokładnie oczyścić gwint oraz gniazdo pod klucz inbus 5. Można również zastosować WD40. Warto przygotować sobie dobry klucz inbus. Posiadam trzy zestawy tego typu kluczy i przy pierwszej śrubie zapomniałem się i użyłem zestawu słabszej jakości.  Zakończyło się to nie zbyt ciekawie jak się domyślacie. Będzie nam również potrzebny płaski lub oczkowy klucz 18 lub 19. Podczas odkręcania w oryginalnych łącznikach nakrętka była pod klucz 18, natomiast przy zakupionych łącznikach FEBI nakrętka była pod klucz 19.
Warto  dobrze wbić klucz inbusowy, można tutaj wspomóc się młotkiem. W zasadzie mamy tylko jedną próbę. Kluczem inbusowym blokujemy obrót, natomiast drugim kluczem staramy się odkręcić nakrętkę. Tak jak wspomniałem, przy pierwszej nakrętce użyłem klucza słabszej jakości i zakończyło się to finalnie wizytą u kolegi, który mnie wspomógł szlifierką kątową i możliwością podłączenia do sieci. Dzięki Karol za udostępnienie narzędzi! :) Wcześniej, oczywiście próbowałem przeciąć nakrętkę brzeszczotem, ale nie było lekko i zrezygnowałem. W celu zblokowania obracającej się główki łącznika można również użyć klucza nastawnego. Ja akurat takiego nie posiadałem.
Rysunek 4 Łącznik drążka przed wymianą
Na rysunku 5 przedstawiono łącznik drążka po wymianie.
Rysunek 5 Łącznik drążka po wymianie






1 komentarz:

  1. Długo nie mogliśmy rozpoznać z mężem powodu usterki i też później przeczytaliśmy na jednym forum, że należy wymienić łącznik drążka. W życiu byśmy na to nie wpadli, ale okazało się, że to był powód złej pracy samochodu. Na https://autoczescizielonki.pl/ zamówiłam części i też wymieniliśmy od razu świece i tarcze hamulcowe bo już się prosiły. Wyszukaliśmy wszystko po numerze vin,co ułatwiło sprawę. Samochód działa elegancko od tamtej pory nic nie musiałam w nim robić.

    OdpowiedzUsuń