Citroen C5

piątek, 9 grudnia 2016

Citroen C5 - Wymiana łożysk w tylnych wahaczach zawieszenia cz.1

Temat: Wymiana łożysk w tylnych wahaczach zawieszenia cz. 1

Oznaki występowania problemu: piszczenie, skrzypienie dochodzące z tylnej części zawieszenia podczas jazdy.
Przyczyna występowania problemu: zużyte łożyska w wahaczach .
Sposób usunięcia usterki: wymiana łożysk wraz z całym zestawem naprawczym wahacza.

Użyłem części: 
Część
Cena
1
Zestaw naprawczy wahacza tył SKF VKDA 23007
271 zł
2
Odbojniki belki tył CIT.5166.76 2szt
98,04 zł
3
Odbojniki belki tył CIT.5166.65 2szt
85,00 zł
4
Zawleczka siłownika tył 2szt
13,22 zł
5
Smar do łożysk
40,00 zł
6
Osłona siłownika tył CIT.5272.64 2szt
79,18 zł
7
Total Fluid LDS 1l
30,00 zł
8
Opaska druciana 56-64 mm 2szt
05,00 zł


Razem
621,44 zł

Poziom trudności (w skali 1-5): 4,5
Koszt części ogółem: 621, 44 zł
Ze względu na długość, ten post podzieliłem na dwie części.
Naprawę tylnych wahaczy planowałem od dłuższego czasu. Przyznam, że ciężko było się za to zabrać, ponieważ wiedziałem, że ta naprawa nie będzie należała do tych prostszych. Warto przyjąć sobie na tego typu naprawę dwa dni. Podczas wymiany wahaczy może przytrafić się wiele różnych niespodzianek i może okazać się że sklep z częściami jest już zamknięty lub w gorszym przypadku: będą potrzebne części dostępne tylko na zamówienie. Zanim przystąpiłem do naprawy przeczytałem wiele różnych wątków na forach dyskusyjnych oraz zapoznałem się z instrukcją serwisową auta. Dowiedziałem się, że przed przystąpieniem do naprawy warto zaopatrzyć się w kilka dodatkowych części. Przed naprawą obejrzałem również auto od spodu, aby sprawdzić czy będą mi potrzebne inne części. Przed naprawą auta warto zaopatrzyć się w następujące części:
1. Zawleczka siłownika tył 2szt
2. Osłona siłownika tył CIT.5272.64 2szt (opcjonalnie), podczas demontażu siłownika, osłona może zostać uszkodzona
3. Opaska druciana osłony siłownika 56-64 mm 2szt (opcjonalnie), w przypadku uszkodzenia gumowej osłony siłownika
4. Total Fluid LDS 1l (opcjonalnie), w przypadku uszkodzenia gumowej osłony siłownika
Podczas oględzin w kanale zauważyłem, że brakuje jednego odbojnika wahacza. Postanowiłem wymienić komplet czterech odbojników:
5. Odbojniki belki tył CIT.5166.76 2szt
6. Odbojniki belki tył CIT.5166.65 2szt
Oczywiście nie należy zapomnieć o najważniejszym, tj. Zestaw naprawczy wahacza tył SKF VKDA 23007.
Do wymiany będzie również potrzebny klucz Torx 55.
Przed zakupem części warto odwiedzić stronę z numerami katalogowymi części "Citroen Service". Na rysunku 1 umieściłem screen ze strony serwisowej wraz z numerami katalogowymi części do wahacza tylnego.
Rysunek 1 Citroen Serwis, numery katalogowe części wahacza tylnego (Źródło: http://service.citroen.com)
Zacznę od zakupu zestawu naprawczego do wahacza tylnego. Chciałem kupić zestaw SKF, ale nie mogłem dostać go w żadnym ze sklepów. Był niedostępny. Kupiłem zestaw SNR KS566.05. Ten zestaw kosztował ponad 300zł. Po rozpakowaniu ujrzałem chińskie łożysko TPS widoczne na rysunku 2. Dodatkowo jedna z tworzywowych tulejek była pęknięta. Pęknięcie wraz z tulejką jest widoczne na rysunku 3. Postanowiłem odesłać zestaw z dwóch powodów. Po pierwsze tulejka, po drugie łożysko. Z częściami z Chin bywa bardzo różnie. Wiem, bo w pracy mamy wielu dostawców z Chin.
Rysunek 2 Łożysko z zakupionego zestawu SNR
Rysunek 3 Pęknięta tulejka z zakupionego zestawu SNR
Zamówiłem drugi zestaw FEBI BILSTEIN FE34975. Stwierdziłem, że tamten może był za tani. To kupiłem droższy FEBI, koszt około 300-400zł. Tutaj, ciekawa niespodzianka. Po rozpakowaniu zestaw zawiera to samo łożysko TPS, jak w poprzednim tańszym zestawie. Postanowiłem poszukać dalej zestawu SKF 23007. Znalazłem jedną aukcję na allegro. Jeden ze sklepów sprzedawał zestawy SKF, pakowane pod inną marką, zdecydowanie tańsze od poprzednich, które wymieniłem. Koszt zestawu SKF to 250zł. Straciłem sporo czasu na szukanie. Zaoszczędziłem jedynie około 150 zł, jednak co ważniejsze uważam, że kupiłem zestaw lepszej jakości. W pewnym stopniu zmniejsza to ryzyko ponownej naprawy w najbliższym czasie. :)
Kupiony zestaw SKF jest widoczny na rysunku 4.
Rysunek 4 Zestaw naprawczy wahacza tylnego SKF 23007
Przystępujemy do naprawy. Będą nam potrzebne dwa lewarki (chyba, że ktoś posiada podnośnik kolumnowy). W wymianie wahaczy pomagał mi mój tata. Warto mieć dodatkową osobę do pomocy.
Standardowo podczas naprawy, zawieszenie auta powinno być w najwyższej pozycji. W tym przypadku będzie wprost przeciwnie. Ustawiamy zawieszenie auta w najniższej pozycji. W następnym kroku należy całkowicie spuścić ciśnienie z układu hydraulicznego. Ja to wykonałem przy użyciu Lexi. Po tym, podnosimy lewarkami tył auta do góry.
Dlaczego opuszczamy auto maksymalnie na dół i spuszczamy ciśnienie?
Ponieważ wtedy będzie można swobodnie poruszać wahaczami i nie będzie problemów podczas demontażu siłowników.
Na samym początku odkręcamy koła. Następnie zdemontujemy czujnik ABS przymocowany do wahacza. Czujnik jest przykręcony jedną śrubą (numer 2 na rysunku 5). Warto skorzystać z klucza nasadowego do odkręcenia. Podczas demontażu należy postępować bardzo ostrożnie, tak aby nie uszkodzić czujnika. Przed demontażem czujnika, warto odkręcić metalową osłonę, która odsłoni nam czujnik z drugiej strony. Śruby osłony są zaznaczone na rysunku 5 (oznaczone numerami 3, 4, 5). Przed odkręceniem należy wypiąć przewód czujnika oznaczony numerem 1.

Rysunek 5 Demontaż czujnika ABS wraz z obudową
Jeśli będą problemy z wyjęciem czujnika, wtedy po demontażu osłony można go delikatnie podważyć wkrętakiem.
W dalszej kolejności odkręcamy przewód hamulcowy od zacisku hamulcowego. Wężyk oznaczono na rysunku 6.
Rysunek 6 Odkręcenie wężyka hamulcowego od zacisku
W dalszej kolejności wypinamy przewód (nr 1 na rysunku 7) z prowadnicy i odkręcamy złączkę rurki hamulcowej (nr 2 na rysunku 7). Przed odkręceniem warto przygotować coś, czym będzie można zaślepić przewód hamulcowy. Może to być np. gumowy korek lub zagięty odcinek przewodu hamulcowego wraz ze złączką. Ja wykorzystałem opcję ze starym wężykiem hamulcowym. 
Rysunek 7 Odkręcenie łącznika wężyka hamulcowego, wypięcie przewodu od czujnika ABS
Na rysunku 8 oznaczono odpięty przewód hamulcowy wraz z wkręconą zaślepką.
Rysunek 8 Zaślepienie wężyka hamulcowego
Następnie przejdziemy do demontażu cięgna od czujnika wysokości zawieszenia. Czujnik za pomocą cięgna jest podpięty do stabilizatora zawieszenia tylnego. W celu demontażu wystarczy podważyć cięgno płaskim wkrętakiem.
Rysunek 9 Odpięcie łącznika od czujnika poziomu zawieszenia
W tym kroku przejdziemy do odkręcenia głównych śrub montażowych stabilizatora oraz wahacza. W pierwszej kolejności odkręcamy cztery śruby stabilizatora. W tym celu będzie nam potrzebny Torx T55. Warto sprawdzić przed zabraniem się za naprawę, czy taki klucz mamy w swoim warsztacie. Przyznam, że przed rozpoczęciem naprawy kupiłem klucz, ale o złym rozmiarze. Odkręcanie musiałem rozpocząć od innej kolejności. W pierwszej kolejności odkręciłem nakrętki oznaczone numerem 2 na rysunku 10. Jest to główna śruba łącząca wahacz z podwoziem auta. Wygodniej jest w pierwszej kolejności odkręcić cztery śruby od stabilizatora. W kolejnym kroku dopiero przechodzimy do odkręcenia nakrętki nr 2.  Na tym etapie nie wybijamy śruby wahacza.
Rysunek 10 Odkręcenie śrub stabilizatora oraz głównej śruby wahacza
W dalszej kolejności odpinamy zabezpieczenie siłownika wahacza tylnego oznaczonego numerem 1 na rysunku 11. Możemy mieć problemy z wypięciem zabezpieczenia. Ta część zawieszenia jest w znacznym stopniu narażona na korozję. Warto to przewidzieć i zaopatrzyć się w nowe zawleczki. Ja tak właśnie zrobiłem. Jedną z nich wymontowałem bez problemu, natomiast z drugą nie poszło tak łatwo. Jeśli będą problemy z wybiciem, wtedy warto przygotować sworzeń o podobnej średnicy, np. gwóźdź i wybić zabezpieczenie od drugiej strony.  
Rysunek 11 Wypięcie zabezpieczenia siłownika wahacza
Po wyjęciu zawleczki można wyjąć końcówkę siłownika. Tutaj może pojawić się kolejny problem. Jeden z siłowników po odpięciu zawleczki wypadł sam, natomiast na drugi musiałem poświęcić zdecydowanie więcej czasu. Wtedy możemy wspomóc się młotkiem i opukać gniazdo, w które wchodzi końcówka siłownika. Można również wkrętakiem spróbować podważyć miejsce oznaczone numerem 2 na rysunku 11. W trakcie demontażu uszkodziłem gumę osłaniającą siłownik. W kolejnych punktach opiszę i zarazem zwrócę uwagę na ważne aspekty podczas wymiany tej części.
Rysunek 12 Widok odpiętego siłownika
Następnie wybijamy śrubę oznaczoną na rysunku 13. Podczas wybijania należy uważać, aby nie uszkodzić gwintu. Ta śruba jest w komplecie z łożyskami, ale zawsze warto mieć w zapasie dobrą śrubę w razie gdyby ta nowa okazała się uszkodzona.
Rysunek 13 Wybicie śruby wahacza











6 komentarzy:

  1. Dzięki za wyczrpujący i profesjonalny post. Jest pomocny i czytelny nawet dla laika.👍😎

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziekuje juz wiem ze warto oddac na warsztat pomimo wysokiej ceny :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeżeli możecie to napiszcie ile biorą za tą usługę w warsztacie, bo ja dziś zacząłem to robić o 11, a już teraz mam wszystko poskręcane pomimo zapieczonych niektórych śrub. Fakt, robiłem tylko jedną stronę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Łożyska samochodowe warto zabezpieczyć przed przesunięciem osiowym za pomocą pierścieni osadczych https://powerrubber.com/pierscienie-osadcze/. Pierścienie sprężynujące są ponadto ważnym elementem stabilizacyjnym aut, przez co używa się ich często w przemyśle motoryzacyjnym. Niewątpliwie warto jest mieć je w zapasie, w naszym przydomowym garażu.

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetnie napisane. Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń