Temat: Citroen C5 - wymiana uszczelek
pokryw zaworów
Oznaki występowania problemu: wycieki
oleju.
Przyczyna występowania problemu: nieszczelne
elementy w silniku.
Sposób usunięcia usterki: wymiana uszczelnienia.
Użyłem części: dwie uszczelki
pokrywy zaworów: 0249H0 PSA - 114,75zł, 0249H1 PSA - 110,40 zł
Koszt części ogółem: 225,15 zł
Poziom trudności (w skali
1-5): 3
W jednym z poprzednich postów opisałem jak uszczelnić pokrywy
wałków rozrządu za pomocą uszczelniacza (Kliknij, aby przejść do artykułu). Po około miesiącu od naprawy ponownie
zauważyłem wycieki. Obejrzałem silnik i okazało się, że wycieki są spod pokryw
zaworów. Nie była to dla mnie zbyt dobra wiadomość, bo wiedziałem że tym razem
będę musiał zainwestować trochę więcej. Jednak mogło być gorzej, zawsze mogło
paść na uszczelkę pod głowicą. :) Postanowiłem, że kupię uszczelki. Koszt
uszczelek nie był aż tak bardzo przerażający. Zapłaciłem około 225zł za dwie
oryginalne uszczelki PSA. (Sklep aparts.pl) Uszczelki są widoczne na rysunku 1.
Rysunek 1 Uszczelki pokryw wałków rozrządu
|
Etap rozbierania opisałem we wcześniej wspomnianym poście. Tym
razem czeka nas nieco więcej pracy. Będzie trzeba usunąć pozostałości po
silikonie zarówno na pokrywkach jak i na silniku. Do usunięcia silikonu
najlepiej użyć cienkiego i ostrego noża. Podczas usuwania uważamy, aby nie
porysować powierzchni styku z uszczelką. Przy drugim podejściu uszczelniania rozłożyłem
silikon zarówno pod uszczelką jak i na uszczelce. Nie będę tego opisywał, ponieważ
to rozwiązanie nie przyniosło również pozytywnych rezultatów.
Rysunek 2 Widok na wałek rozrządu bez pokrywki wraz z
silikonem
|
Rysunek 3 Pokrywa zaworów
|
Rysunek 4 Oczyszczona powierzchnia
|
Rysunek 5 Oczyszczona powierzchnia pokrywy |
Zabrałem się za demontaż i oczyszczanie drugiej pokrywki. Tutaj
pojawiły się schody. Okazało się, że uszczelka różni się od starej w dwóch miejscach.
Na rysunku 7 przedstawiłem znaczącą różnicę, która uniemożliwiła mi montaż uszczelki
w pokrywce. Stara uszczelka posiadała wcięcie oznaczono na czerwono na rysunku 7.
Nowa uszczelka posiadał dodatkowy wypust oznaczony numerem 1. Jak zwykle nie było
łatwo. Można jednak sobie z tym poradzić. Wystarczy w pokrywce wyłamać lub wyciąć
fragment żebra. Po tym zabiegu uszczelka uszczelka idealnie pasuje.
Rysunek 7 Różnice w uszczelkach 1
|
A co z drugą różnicą. Ma ona nieco mniejsze znaczenie. W starej
uszczelce był zatrzask, który trzymał uszczelkę w pokrywce. W nowej uszczelce tego
zatrzasku brakuje. Przedstawiłem to na rysunku 8.
W mojej uszczelce brakuje końcówki zatrzasku. Uszczelka była przyklejona
do silnika. Podczas demontażu pokrywki, podważając ją wyłamałem zatrzask. W tym
momencie jest to nie ważne, ponieważ mam nową uszczelkę i zrobiłem to świadomie.
Rysunek 8 Różnice w uszczelkach 2
|
Podsumowanie:
Można zauważyć, że moja pierwsza naprawa okazała się zbędna. W
sumie zmarnowałem czas i 15zł na silikon uszczelniający. Uszczelki były znacząco zużyte. Być może w innym przypadku takie uszczelnienie mogłoby zadziałać.
Ja również samodzielnie raczej takich napraw nie dokonuję i za każdym razem wolę pojechać do serwisu. Zresztą ostatnim razem to właśnie pomoc drogowa https://jarex24.pl/ mnie tam zawiozła, gdyż mój samochód nawet nie chciał się uruchomić.
OdpowiedzUsuń