Citroen C5

piątek, 16 września 2016

Citroen C5 - wymiana uszczelek pokryw zaworów

Temat: Citroen C5 - wymiana uszczelek pokryw zaworów
Oznaki występowania problemu: wycieki oleju.
Przyczyna występowania problemu: nieszczelne elementy w silniku.
Sposób usunięcia usterki: wymiana uszczelnienia.
Użyłem części: dwie uszczelki pokrywy zaworów: 0249H0 PSA - 114,75zł, 0249H1 PSA - 110,40 zł
Koszt części ogółem: 225,15 zł

Poziom trudności (w skali 1-5): 3

W jednym z poprzednich postów opisałem jak uszczelnić pokrywy wałków rozrządu za pomocą uszczelniacza (Kliknij, aby przejść do artykułu). Po około miesiącu od naprawy ponownie zauważyłem wycieki. Obejrzałem silnik i okazało się, że wycieki są spod pokryw zaworów. Nie była to dla mnie zbyt dobra wiadomość, bo wiedziałem że tym razem będę musiał zainwestować trochę więcej. Jednak mogło być gorzej, zawsze mogło paść na uszczelkę pod głowicą. :) Postanowiłem, że kupię uszczelki. Koszt uszczelek nie był aż tak bardzo przerażający. Zapłaciłem około 225zł za dwie oryginalne uszczelki PSA. (Sklep aparts.pl) Uszczelki są widoczne na rysunku 1.  
Rysunek 1 Uszczelki pokryw wałków rozrządu
Etap rozbierania opisałem we wcześniej wspomnianym poście. Tym razem czeka nas nieco więcej pracy. Będzie trzeba usunąć pozostałości po silikonie zarówno na pokrywkach jak i na silniku. Do usunięcia silikonu najlepiej użyć cienkiego i ostrego noża. Podczas usuwania uważamy, aby nie porysować powierzchni styku z uszczelką. Przy drugim podejściu uszczelniania rozłożyłem silikon zarówno pod uszczelką jak i na uszczelce. Nie będę tego opisywał, ponieważ to rozwiązanie nie przyniosło również pozytywnych rezultatów.
Rysunek 2 Widok na wałek rozrządu bez pokrywki wraz z silikonem
Rysunek 3 Pokrywa zaworów
Rysunek 4 Oczyszczona powierzchnia
Rysunek 5 Oczyszczona powierzchnia pokrywy
Na rysunku 6 przedstawiłem pokrywkę zaworów wydechowych wraz z założoną uszczelką. Uszczelka pasowała idealnie. Nieznacznie różniła się od starej uszczelki. 

Rysunek 6 Pokrywka zaworów wydechowych wraz z nową uszczelką
Zabrałem się za demontaż i oczyszczanie drugiej pokrywki. Tutaj pojawiły się schody. Okazało się, że uszczelka różni się od starej w dwóch miejscach. Na rysunku 7 przedstawiłem znaczącą różnicę, która uniemożliwiła mi montaż uszczelki w pokrywce. Stara uszczelka posiadała wcięcie oznaczono na czerwono na rysunku 7. Nowa uszczelka posiadał dodatkowy wypust oznaczony numerem 1. Jak zwykle nie było łatwo. Można jednak sobie z tym poradzić. Wystarczy w pokrywce wyłamać lub wyciąć fragment żebra. Po tym zabiegu uszczelka uszczelka idealnie pasuje. 

Rysunek 7 Różnice w uszczelkach 1
A co z drugą różnicą. Ma ona nieco mniejsze znaczenie. W starej uszczelce był zatrzask, który trzymał uszczelkę w pokrywce. W nowej uszczelce tego zatrzasku brakuje. Przedstawiłem to na rysunku 8.
W mojej uszczelce brakuje końcówki zatrzasku. Uszczelka była przyklejona do silnika. Podczas demontażu pokrywki, podważając ją wyłamałem zatrzask. W tym momencie jest to nie ważne, ponieważ mam nową uszczelkę i zrobiłem to świadomie.
Rysunek 8 Różnice w uszczelkach 2
Podsumowanie:
Można zauważyć, że moja pierwsza naprawa okazała się zbędna. W sumie zmarnowałem czas i 15zł na silikon uszczelniający. Uszczelki były znacząco zużyte. Być może w innym przypadku takie uszczelnienie mogłoby zadziałać.








1 komentarz:

  1. Ja również samodzielnie raczej takich napraw nie dokonuję i za każdym razem wolę pojechać do serwisu. Zresztą ostatnim razem to właśnie pomoc drogowa https://jarex24.pl/ mnie tam zawiozła, gdyż mój samochód nawet nie chciał się uruchomić.

    OdpowiedzUsuń