Temat: Usunięcie przyczyny występowania
falujących obrotów na biegu jałowym oraz problemów z gaśnięciem silnika.
Oznaki występowania problemu: falujące
obroty, gaśnięcie silnika, problem z przyśpieszaniem.
Przyczyna występowania problemu:
Sposób usunięcia usterki: wyczyszczenie
i auto-adaptacja przepustnicy, sprawdzenie świec, czujnika ciśnienia
atmosferycznego,
Użyłem części: brak,
Koszt części ogółem: 0 zł
Poziom trudności (w skali
1-5): 2
Podczas serwisu instalacji gazowej dowiedziałem się, że mapa wtrysku gazu jest rozregulowana.
Kilka dni wcześniej...
W zasadzie zauważyłem to wcześniej, ponieważ zarówno na gazie jak i na benzynie nie dało sie jeździć. Samochód szarpał podczas ruszania, czasami potrafił zgasnąć silnik, a na biegu jałowym falowały obroty. Oczywiście mapa wtrysku benzyny również rozregulowała się. Przyczyn w tym przypadku może być wiele. Mogło to być spowodowane, np. źle wyregulowaną instalacją gazową, lub źle działającym elementem układu zapłonowego. Przed wizytą w serwisie LPG chciałem doprowadzić auto do stanu w którym będzie dobrze chodzić na benzynie. Na początek postanowiłem sprawdzić takie elementy jak: przepustnica, świece zapłonowe oraz czujnik ciśnienia dolotowego powietrza. W celu dostania się do przepustnicy należy zdjąć osłonę plastikową silnika. Opisałem to tutaj. W dalszej kolejności zdejmujemy dwie opaski zaciskowe od rury powietrza pomiędzy filtrem powietrza, a przepustnicą (Nr 1 na rysunku 1).
W kolejnym kroku demontujemy obudowę filtru powietrza. Jej demontaż jest bardzo prosty i szybki, a dzięki temu zyskamy więcej cennego miejsca. Opisałem to w jednym z poprzednich postów. Na rysunku 2 przedstawiono widok bez obudowy i rury. Na czerwono zaznaczono przepustnicę.
Rysunek 2 Umiejscowienie przepustnicy w silniku
|
W kolejnym kroku przechodzimy do odkręcenia trzech śrub trzymających przepustnicę (nr 2 na rysunku 3). W tym przypadku będzie nam potrzebny klucz imbusowy.
Rysunek 3 Odkręcenie trzech śrub mocujących przepustnicę
|
Na rysunku 4 przedstawiono widok z odkręconą przepustnicą. W
przypadku wykonywania dalszych prac, warto zabezpieczyć otwór tak, aby do
środka nie dostało się żadne obce ciało (Można włożyć do środka czyste czyściwo).
Rysunek 4 Widok z odkręconą przepustnicą
|
Na rysunku 5 przedstawiono odkręconą i wyczyszczoną
przepustnicę. Do czyszczenia można wykorzystać benzynę ekstrakcyjną lub
dedykowany środek czyszczący. W przypadku czyszczenia skupiamy się na
wewnętrznej części obudowy przepustnicy w miejscu otwierania i zamykania
przepustnicy (Okrągłej klapki umieszczonej na ruchomej osi).
Rysunek 5 Widok wyczyszczonej przepustnicy
|
Na rysunku 6 przedstawiono przepustnicę bez obudowy. Po prawej
stronie znajdują się styki, które warto wyczyścić. Po złożeniu przepustnicy warto
posmarować styki preparatem typu elektro-kontakt.
Rysunek 6 Widok rozebranej przepustnicy
|
W dalszej kolejności zabieramy się za sprawdzenie świec
zapłonowych. W tym celu musimy odkręcić cewkę zapłonową. Opisałem to wcześniej w tym poście. Następnie
wykręcamy pierwszą świecę i sprawdzamy jej stan. Świece wymieniłem około 8000
km temu. Zawsze stosowałem standardowe świece, natomiast tym razem kupiłem
świece dostosowane do instalacji gazowej: Bosch iridium nr 0 242 236 577 -
koszt około 100zł. Producent przewiduje ich żywotność na 30 000 km. Standardowe
świece wraz z kablami wysokiego napięcia powinno się wymieniać po przejechaniu
15 000 km. Warto przestrzegać tych przebiegów ponieważ nie stosując się do
tego, możemy narazić zespoloną cewkę na uszkodzenie. Pomijając fakt żywotności
świec nie zauważyłem żadnej różnicy podczas jazdy samochodem.
Rysunek 7 Demontaż cewki
|
Na rysunku 8 przedstawiłem wykręconą świecę zapłonową. Rozmiar
klucza do wykręcenia świec: 16 mm.
Rysunek 8 Wykręcona świeca zapłonowa
|
Świeca wygląda prawidłowo. Posiada delikatny szary nalot. Nie
widać śladów zalania, uszkodzenia mechanicznego, okopcenia lub nawet
przegrzania. Na stronie motofocus.pl znalazłem ciekawy artykuł opisujący
prawidłowe dobranie świecy. Dla chętnych umieszczam link do strony z artykułem.
(motofocus.pl)
Po sprawdzeniu świecy, wkręcamy ją i wykręcamy
następną. Moment dokręcenia świecy to: 28 Nm. Sprawdzamy wszystkie świece. Nie zmieniamy kolejności montażu świec.
W kolejnym kroku sprawdzamy czujnik ciśnienia w kolektorze
ssącym. Na rysunku 9 przedstawiono
miejsce (nr 5) w którym był zamontowany czujnik. Do czujnika była przypięta
złączka oznaczona nr 6.
Rysunek 9 Wymontowanie czujnika ciśnienia powietrza
|
Po demontażu zauważyłem, że czujnik był zanieczyszczony. Należy
go wyczyścić. Warto również wyczyścić styki złączki i posmarować preparatem elektro-kontakt.
Rysunek 10 Czujnik ciśnienia w
kolektorze ssącym (MAP Sensor)
|
Po złożeniu podłączyłem komputer pod samochód i przeszedłem do
ustawień przepustnicy. W Lexi wybieramy opcję "Inicjacja urządzeń samo
dostosowujących" tak jak na rysunku 11.
Rysunek 11 Inicjacja urządzeń samo
dostosowujących
|
Dalej Lexia poprowadzi nas i podpowie krok po kroku co należy wykonać.
Po wykonaniu adaptacji przepustnicy auto zaczęło normalnie pracować.
Po tych zabiegach przed odstawieniem auta do gazownika w celu sprawdzenia
czy wszystko będzie działać prawidłowo, odczekałem kilka dni i przejechałem kilkadziesiąt
kilometrów. Po tym czasie nie zauważyłem żadnych negatywnych zmian. Pojechałem na
regulację. Po odebraniu auta wszystko działało dobrze. Mija już miesiąc od tej regulacji
i zauważyłem, że problem z gazem ponownie powraca. Natomiast po przełączeniu na
benzynę wszystko działa prawidłowo. Będę musiał ponownie pojechać na regulację gazu.
Zastanawiam się jednak nad tym czy problem leży w gdzieś w instalacji gazowej czy
raczej w instalacji elektrycznej silnika? Postaram się to rozgryźć w najbliższym
czasie i dam Wam znać czy są jakieś postępy.
Panie Danielu, mam podobne objawy.
OdpowiedzUsuńCzy udało się Panu rozwiązać problem falujących obrotów na gazie? oraz gaśnięcia silnika?
Pozdrawiam
Witam,
UsuńMuszę przyznać, że od momentu napisania tego posta i ponownej regulacji instalacji gazowej nie miałem już więcej problemów z falującymi obrotami. Zauważyłem, że czasami pojawia się problem latem w momencie intensywnego korzystania z klimatyzacji. Może to wynikać z faktu, że (w zależności od instalacji gazowej) regulację mapy wtrysku LPG wykonuje się na wyłączonej klimatyzacji. Charakterystyka obciążenia silnika zmienia się w momencie, gdy włączy się klimatyzację. Długotrwałe korzystanie z klimatyzacji może powodować przestawianie mapy wtrysku. Nowsze sterowniki LPG posiadają auto adaptację i nie ma z tym problemu. Ja mam zwykły sterownik LPG Stag 4 Eco.