Citroen C5

sobota, 6 sierpnia 2016

Citroen C5 - naprawa uszczelnienia pokrywy zaworów

Oznaki występowania problemu: wycieki oleju.
Przyczyna występowania problemu: nieszczelne elementy w silniku.
Sposób usunięcia usterki: naprawa lub wymiana uszczelnienia.
Użyłem części: Silikon uszczelniający odporny na wysoką temp. : 15 zł
Koszt części ogółem: 15 zł
Poziom trudności (w skali 1-5): 1,5

Zauważyłem, że z górnych partii silnika delikatnie, a konkretnie pokryw zaworów wycieka olej. Stwierdziłem, że wymienię uszczelki tych pokryw. Sprawdziłem informacje w katalogu producenta i tam był tylko numer samej pokrywki, która w zestawie zawierała również uszczelkę. Koszt dwóch pokryw wraz z uszczelkami to około 625zł. Numery zestawów: 0248 R6, 0248 P6. Pokrywy są w nienaruszonym stanie, więc nie ma sensu ich wymieniać. Poszukałem informacji w Internecie i znalazłem same uszczelki. Koszt dwóch uszczelek to 297zł. Ta cena brzmi rozsądniej dla naszego portfela. Numery uszczelek: OE 0249H0, OE 0249H1. Na rysunku 1 umieściłem zestawienie części głowicy ze strony serwisowej Citroena. Natomiast ja kupiłem silikon uszczelniający stosowany do uszczelniania silników. Koszt, jedyne 15zł. Przejechałem już około 1500 km i jak narazie wszystko wygląda dobrze. Nie odnotowałem żadnych wycieków spod pokryw. Poniżej przedstawiam instrukcję jak uszczelnić pokrywy.
Rysunek 1 Zestawienie części głowicy silnika (Źródło: http://service.citroen.com/)

1. W pierwszej kolejności należy zdjąć plastikową osłonę silnika. W tym celu chwytamy osłonę w miejscach oznaczonych "1" na rysunku 2. Pociągamy osłonę delikatnie do góry. Osłona zostanie wyczepiona z dwóch zatrzasków, następnie pociągamy do siebie (w kierunku do przodu auta). Osłona zostanie wyczepiona z dwóch kolejnych zatrzasków. 
Rysunek 2 Demontaż plastikowej osłony silnika
2. W dalszej kolejności zajmiemy się demontażem cewki zapłonowej, po to aby mieć lepsze podejście do pokryw głowicy. 
3. Odpinamy wtyczkę oznaczoną numerem "2". W tym celu można użyć płaskiego wkrętaka, którym należy podnieść płaski zatrzask wtyczki do góry, a następnie wysunąć wtyczkę. 
4. W dalszej kolejności odkręcamy 3 śruby mocujące cewkę zapłonową. Najlepiej jest w pierwszym etapie odkręcania delikatnie poluzować każdą ze śrub, tak aby nie powstały zbyt duże naprężenia, które mogłyby uszkodzić cewkę. Po stopniowym luzowaniu każdej ze śrub wykręcamy każdą z nich i wyciągamy cewkę.
Rysunek 32 Demontaż cewki zapłonowej
5. Następnie odpinamy wąż odmy widoczny na rysunku 4. W celu odpięcia zapięcia węża, należy wcisnąć żółty element oznaczony "4" i wysunąć wąż. 
Rysunek 4 Demontaż wężyka odmy
6. W dalszej kolejności przechodzimy do odkręcenia śrub przedniej pokrywy wałka rozrządu. W tym celu należy odkręcić wszystkie śruby oznaczone numerem "5" (na rysunku oznaczono tylko 3 przykładowe śruby z 11, które należy odkręcić). Na rysunku 11 przedstawiono przykładowy sposób dokręcania śrub pokrywy, natomiast na rysunku 10 przedstawiono momenty dokręcania. Śruby odkręcamy w kolejności odwrotnej patrząc na schemat dokręcania. 
Rysunek 5 Odkręcenie śrub 1 pokrywy zaworów
7. Po odkręceniu śrub i zdjęciu pokrywki należy dokładnie oczyścić powierzchnię styku uszczelnienia. Oczyszczamy zarówno powierzchnię wskazaną numerem "6" oraz powierzchnię uszczelki na pokrywie. 
Rysunek 6 Oczyszczenie powierzchni styku z uszczelnieniem
Na rysunku 7 przedstawiono fragment uszczelki wraz z pokrywką. Na rysunku widać, że uszczelka w niektórych miejscach jest płaska (nadmiernie odciśnięta) i niewystarczająco uszczelnia powierzchnie styku. 
Rysunek 7 Widok zużytego uszczelnienia
8. W kolejnym kroku zabieramy się za uszczelnienie pokrywy. W tym celu najwygodniej jest posmarować silikonem powierzchnię uszczelniającą na uszczelce tak jak na rysunku 8. Po rozprowadzeniu silikonu należy odczekać około 10 minut, aby zrobił się sztywniejszy. 
Rysunek 8 Rozprowadzenie silikonu uszczelniającego
9. Następnie zakładamy pokrywkę na oczyszczonej powierzchni głowicy. Wkładamy śruby i dokręcamy w odpowiedniej kolejności. W zależności od silnika, schemat dokręcania może się różnić. Zasada dokręcania jest taka, aby rozpocząć dokręcanie od wewnętrznych śrub i dokręcać stopniowo kolejne śruby na zewnątrz. W celu lepszego zobrazowania dokręcania śrub umieściłem rysunek 12, który przedstawia kolejność dokręcania wraz z kierunkiem. 
Rysunek 9 Oczyszczona powierzchnia styku
Rysunek 10 Instrukcja techniczna - przykładowe momenty dokręcania (Źródło:  Instrukcja serwisowa Samochody osobowe C5 i C8)
Rysunek 11 Instrukcja techniczna - przykładowe tabele kolejności dokręcania śrub (Źródło:  Instrukcja serwisowa Samochody osobowe C5 i C8)
Rysunek 12 Instrukcja techniczna - kolejność dokręcania wraz z kierunkiem (Źródło:  Instrukcja serwisowa Samochody osobowe C5 i C8)
Na rysunku 13 przedstawiono dokręconą pokrywę. Można tutaj zaobserwować, że silikon został wypchnięty na zewnątrz obudowy. Podczas nakładania silikonu należy nałożyć jego odpowiednią ilość. Jeśli warstwa silikonu będzie za mała, wtedy silikon niedostatecznie wypełni pustą przestrzeń. Natomiast jeśli nałożymy zbyt grubą warstwę silikonu wtedy może w nadmiernym stopniu być wypchnięty do wewnątrz lub powstanie zgrubienie powodujące nierównomierny styk powierzchni. Silikon powinien być rozprowadzony równomiernie na całej uszczelnianej powierzchni.
Rysunek 13 Zmontowana pokrywa - widoczność wychodzącego uszczelnienia

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz