Citroen C5

poniedziałek, 25 lipca 2016

Citroen C5 - wymiana termostatu

Oznaki występowania problemu: nadmierna temperatura cieczy chłodzącej oraz silnika.
Przyczyna występowania problemu: uszkodzony termostat.
Sposób usunięcia usterki: Wymiana termostatu.
Użyłem części: Calorstat Vernet TH633289J 50zł, Płyn chłodniczy Orlen Petrygo 5l 40zł
Koszt części ogółem: 90 zł
Poziom trudności (w skali 1-5): 2,5

W trakcie powrotu do domu z pracy spotkała mnie niemiła niespodzianka ze strony naszego Citroena. Na wyświetlaczu pojawił się komunikat o wysokiej temperaturze cieczy chłodzącej. Doskonale pamiętam ten dzień. Byłem wtedy na skrzyżowaniu Garbary-Szelągowska obok Cytadeli. Nagle zapaliło się zielone światło. Zamiast skręcić w lewo w Aleja Armii Poznań skręciłem w prawo i zjechałem na chodnik wzdłuż Szelągowskiej. Próbowałem maksymalnie podkręcić ogrzewanie w celu schłodzenia układu, ale bezsilnie. Zgasiłem silnik i delikatnie podniosłem maskę, aby uniknąć przypadkowego uderzenia gorącej pary. Na szczęście nic takiego nie nastąpiło. Po tym jak temperatura delikatnie opadła zacząłem sprawdzać węże układu chłodzenia. Okazało się, że chłodnica jest zimna, stąd włączenie ogrzewania nie przyniosło żadnego rezultatu. Oznacza to, że nie został włączony duży obieg cieczy chłodzącej. Wszystko wskazuje na to, że uszkodzeniu uległ termostat i pozostał w pozycji zamkniętej. Nie byłoby większego problemu, gdyby termostat uszkodził się i został otwarty. W takiej sytuacji byłby cały czas otwarty duży obieg. To powodowałoby, że silnik nie nagrzewałby się do swojej optymalnej temperatury pracy, tj. około 90 stopni Celsjusza. Płyn chłodniczy krążyłby cały czas w dużym obiegu, tj. w chłodnicy płynu chłodzącego. Nie zwracając uwagi na temperaturę cieczy chłodzącej na desce rozdzielczej, latem moglibyśmy nie zauważyć różnicy. Pierwsze objawy pojawiłyby się przy pierwszych przymrozkach - brak ogrzewania w aucie.
Czekał mnie długi powrót na parking przed mieszkaniem. Po schłodzeniu silnika przejechałem około 1,5 km i ponownie schłodziłem silnik. Po kilku przestojach i kilku godzinach byłem na miejscu.

Termostat wymieniłem na parkingu przed blokiem. W aucie był oryginalnie zamontowany termostat z czujnikiem temperatury. Przykład tego termostatu przedstawiłem na rysunku 1.
Rysunek 1. Termostat z czujnikiem temperatury Calorstat by Vernet TH6973.105J 
Producent ze względu na awaryjność wycofał ten termostat i zastąpił go zwykłym termostatem bez czujnika. Zdobyłem taką informację w kilku hurtowniach w których pytałem się o ten model.  W tym poście opisałem informację pochodzącą ze strony producenta (Kliknij, aby przejść do następnego posta). Termostat z czujnikiem kosztuje około 250-300zł, natomiast termostat bez czujnika kosztuje około 50-100zł. Różnica cenowa jest dosyć duża. Ja w aucie zamontowałem termostat bez czujnika. Działa już około pół roku i nie zauważyłem, aby coś było nie tak. Brak termostatu z czujnikiem zauważymy po podpięciu Lexi do auta. Będzie tam widniała informacja  o uszkodzonym termostacie. Jednak nie wpływa to na prawidłowe działanie samochodu. Dla osób, którym ten błąd będzie przeszkadzał jest dostępny emulator termostatu dostępny w ASO. W wolnym czasie zastanowię się nad tego typu emulatorem i dam Wam znać o postępach prac.
Wracając do wymiany naszego termostatu, ja kupiłem termostat producenta Calorstat Vernet TH633289J. Koszt około 50zł. 
Rysunek 2. Termostat Calorstat Vernet TH633289J
Wymiana termostatu:
Przed  wymianą termostatu warto sprawdzić czy nowy termostat działa prawidłowo. Wystarczy wykonać prosty test zalania termostatu wrzącą wodą. Po tej próbie uzyskamy informację czy termostat działa prawidłowo.
Na samym początku odkręcamy trzy śruby plastikowej osłony nad grillem oznaczone numerem (1) na rysunku 3.
Po odkręceniu śrub zauważymy po lewej stronie biały plastikowy sworzeń, który zabezpiecza rurę dolotową oznaczoną numerem (4). (Spieszyłem się i nie zdążyłem zrobić zdjęcia po demontażu osłony)
Po wyciągnięciu sworznia możemy odpiąć rurę dolotową powietrza oznaczoną numerem (4).
W dalszej kolejności odkręcamy opaskę zaciskową od obudowy filtru powietrza oznaczoną numerem (3).
Rysunek 3. Widok silnika
W dalszej kolejności zajmiemy się demontażem obudowy filtru powietrza oznaczonej numerem 2. 
Rysunek 4. Demontaż obudowy filtru powietrza
W tym celu wystarczy odgiąć plastykowy zatrzask oznaczony numerem (2.1) na rysunku 4. Następnie wyciągamy obudowę.
W kolejnym etapie spuścimy płyn chłodniczy z układu. Na samym początku odkręcamy korek wlewowy płynu chłodniczego. Następnie odkręcamy odpowietrzniki oznaczone numerem 1 i 2 na rysunku 6 (Odpowietrzników nie odkręcamy do końca - wystarczy je delikatnie poluzować).
 Następnie zdejmujemy opaskę zaciskową (7) na rysunku 5. Najwygodniej w tym celu jest użyć większych kombinerek lub klucza nastawnego.
 Przed zdjęciem węża podkładamy naczynie (np. miska) do którego spuścimy płyn.
Po przesunięciu opaski wysuwamy wąż. Wąż demontujemy delikatnymi ruchami przekręcając go osiowo w prawo i lewo.
Czekamy do momentu , aż płyn przestanie wyciekać. 
Rysunek 5. Demontaż opaski zaciskowej na wężu dochodzącym do chłodnicy
W ten sposób spuścimy około 5 litrów płynu. Producent podaję, że cały układ chłodzenia ma pojemność 8,8 - 9,3l.
 W kolejnym kroku odepniemy wąż od termostatu. W tym celu przesuwamy opaskę zaciskową (4), następnie wysuwamy wąż.
 Dalej odpinamy żółtą wtyczkę (5) od termostatu.
 W kolejnym kroku odkręcamy dwie nakrętki (3). Termostat został wymontowany.
Rysunek 6. Demontaż termostatu z czujnikiem
W dalszych krokach zakładamy nowy termostat i podpinamy węże.
Podczas montażu opasek zaciskowych warto zwrócić uwagę jak były ułożone wcześniej. Przy montażu staramy się je ułożyć w podobnym miejscu.

Odpowietrzanie układu:
1. Sprawdzamy, czy wszystkie węże są odpowiednio zapięte.
2. Odkręcamy wcześniej wspomniane odpowietrzniki.
3. Wlewamy płyn chłodniczy do zbiornika wyrównawczego. Czekamy, aż spłynie i ponownie dolewamy.
4. Zakręcamy korek.
5. Odpalamy auto i czekamy, aż się nagrzeje do otwarcia dużego obiegu. Wtedy temperatura może gwałtownie podskoczyć do góry. Należy cały czas obserwować temperaturę oraz odpowietrzniki. W razie wzrostu temperatury powyżej 90 stopni należy zgasić silnik. Jeśli zauważymy, że płyn wycieka odpowietrznikami, wtedy zakręcamy.
6. Czekamy, aż temperatura delikatnie spadnie i powoli odkręcamy korek w zbiorniku wyrównawczym. 
7. Uzupełniamy ubytek płynu. Jeśli zakręciliśmy odpowietrzniki, to odkręcamy. 
8. Powtarzamy kroki 5-7, aż  temperatura będzie stabilna i nie będzie ubytku w płynie chłodniczym.




8 komentarzy:

  1. Witam,
    Bardzo prosiłbym o kontakt - pacjent to Citroen C5 II 2.0 16V 2005 rok - borykam się z problemem termostatu już ponad miesiąc i niestety nie mogę dojść ładu i składu - proszę o pozostawienie jakiegokolwiek kontaktu do siebie.

    Pozdrawiam serdecznie,
    Michał

    OdpowiedzUsuń
  2. Witam,

    Ten termostat, który Pan montuje posiada temperaturę otwarcia wody 89°c?

    Pozdrawiam,
    Michał

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      Tak, temperatura otwarcia tego termostatu to 89°C. A jaki jest problem?
      Pozdrawiam,
      Daniel

      Usuń
    2. Witam,
      Super, dziękuje za odpowiedź. Wcześniej miałem założony termostat z firmy Gates bez wtyczki gdzie temperatura otwarcia termostatu wynosiła również 89°C ale po paru godzinach jeżdżenia po mieście zaczął mi się pojawiać komunikat typu "Engine management system faulty" - wyczytałem na forach, że może to być wina termostatu..więc oddałem auto do innego mechanika i założył mi termostat z wtyczką gdzie temperatura otwarcia wynosiła 105°C lub 115°C - błąd się już nie pojawiał ale autem się nie da jeździć..po nocy gotuje mi się motor po przejechaniu około 5 km. temperatura sięga czerwonego pola i po jakiś 30 sekundach spada do połowy i możemy normalnie jechać przez najbliższe 20-30 km a nawet czasami dłużej..(gdyby zostawił mi Pan kontakt do siebie mógłbym wysłać filmiki, które pokażą jak to wygląda)
      Pozdrawiam,
      Michał

      Usuń
    3. Witam,
      Tak jak wspomniałem w poście producent wycofał termostat z wtyczką (temp otwarcia 105°C) i zastąpił go standardowym termostatem bez wtyczki (temp otwarcia 89°C).
      Faktycznie brak termostatu z wtyczką powoduje generowanie błędu. W moim przypadku błąd widnieje tylko po podłączeniu Lexi. Nie pojawia mi się żaden komunikat podczas jazdy.
      Termostat, który wcześniej został zamontowany działał prawidłowo, natomiast komputer pokładowy wyświetlał błąd ponieważ nie widział termostatu (tego z wtyczką). Aby błąd się nie pojawiał można było zastosować emulator, który emuluje podłączenie termostatu.
      Czy przed zamontowaniem nowego termostatu (z wtyczką) został wykonany test poprawności działania? Zawsze przed zamontowaniem warto sprawdzić czy działa prawidłowo. Jaki jest model auta?
      Wracając do problemu, przegrzewanie auta po przejechaniu takiego dystansu może być spowodowane źle odpowietrzonym układem chłodzącym lub wadliwym termostatem. Proponuję na początku spróbować ponownie odpowietrzyć układ chłodzący.

      Usuń
  3. Witam,
    Założyłem termostat Vermet (taki jak Pan podawał) temperatura otwarcia 89 - brak wtyczki, auto przestało się grzać i da się nim normalnie jeździć 😊 ale żeby nie było zbyt pięknie tooo martwią mnie wskazówka od temperatury układu chłodzącego i wskazówka od temperatury oleju..nie trzymają poziomu w sensie w połowie..po jeździe około 15-20 km wszystko powinno się nagrzać i wskazówki powinny pokazywać polowe..niestety u mnie jest tak, ze wskazówka od temp. wody jest dużo później połowy - wskakuje na polowe dopiero jak wstanę w korku i po chwili spada później połowy..co do oleju too wskazówka podnosi się jakieś 2-3 cm do góry i więcej nie pójdzie 😞..jakieś pomysły co zrobić żeby w końcu było normalnie?

    Pozdrawiam serdecznie,
    Michał

    P.S. Model auta to - Citroen C5 2005 rok 2.0 16V bez gazu - wersja 143 konna

    OdpowiedzUsuń
  4. Witam jeżeli płyn wycieka z odpowiec znika to może być to awaria termostatu?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Witam,
      Raczej nie. Jeśli płyn wycieka odpowietrznikiem, to może być to spowodowane zbyt dużą ilością płynu, zbyt dużym ciśnieniem w układzie, zbyt dużym otworem w odpowietrzniku, itp.

      Usuń