Citroen C5

piątek, 1 lipca 2016

Peugeot 308 - Naprawa kierunkowskazów (Przełącznik zespolony)

Oznaki występowania problemu: problem z włączeniem kierunkowskazu.
Przyczyna występowania problemu: uszkodzony przełącznik zespolony w kolumnie kierownicy.
Sposób usunięcia usterki: Odgięcie blaszek stykowych.
Użyłem części: brak
Koszt części ogółem: 0 zł

Poziom trudności (w skali 1-5): 2


Od jakiegoś czasu mój znajomy Andrzej miał problem z włączaniem kierunkowskazów. Zdarzało się, że kierunkowskaz przez kilka dni, tygodni potrafił działać bez zarzutu, a następnie przez kilka dni były problemy z jego włączeniem. Samochód to Peugeot 308 z 2011r. Postawiliśmy na uszkodzony przełącznik zespolony znajdujący się za kierownicą. Pewnego sobotniego poranka postanowiliśmy okiełznać niesforny kierunkowskaz. :)

UWAGA!
Dla bezpieczeństwa przed przystąpieniem do demontażu należy odłączyć akumulator od zasilania.

Na samym początku zdemontujemy osłonę przełącznika zespolonego (skrót. PZ - przełącznik zespolony) widoczną na rysunkach 1 i 2.  
Rysunek 1 Widok osłony przełącznika zespolonego (1. obudowa góra; 2. Obudowa dół; 3. Druga część górnej obudowy; 4. Otwory służące do demontażu poduszki powietrznej w kierownicy)
W tym celu na początku należy odkręcić dwa wkręty widoczne na rysunku 2. Wkręty umieszczone są w dolnej części obudowy 2. W tym celu będzie nam potrzebny Torks. Po odkręceniu wkrętów delikatnie podnosimy obudowę 3, a następnie 1. Obudowy odginamy w stronę zegarów.
Rysunek 2 Widok obudowy przełącznika zespolonego od dołu (5. Wkręty montażowe)
Następnie zabieramy się za demontaż obudowy 2. Delikatnie wyginamy obudowę w części obok stacyjki i przeciskamy przez gniazdo stacyjki.
Rysunek 3 Wtyczki wpięte do przełącznika zespolonego (6. Wtyczki PZ)
W dalszej kolejności odpinamy cztery wtyczki, które znajdują się w dolnej części PZ.
W kolejnym kroku przejdziemy do wyciągnięcia poduszki powietrznej. Poduszka jest przymocowana dwoma zatrzaskami, które dalej są dociskane przez sprężyny. Jedną ze sprężyn przedstawiono na rysunku 4. Są dwa sposoby na zdemontowanie poduszki.
I Sposób: W tylnej części kierownicy naciskamy śrubokrętem na widoczny drut (w kierunku zgodnie ze strzałką). Jest to fragment sprężyny, która dociska zatrzask poduszki powietrznej.  Należy docisnąć jednocześnie dwa druty. Po naciśnięciu wyciągamy poduszkę powietrzną. 
Rysunek 4 Widok sprężyny w tylnej części kierownicy trzymającej poduszkę powietrzną
II Sposób: W tylnej części kierownicy producent przygotował dwa otwory. Jeden z nich widoczny jest na rysunku 1 (pozycja 4). Do tego będą nam potrzebne dwa wąskie, dłuższe wkrętaki płaskie. Wkrętak wkładamy w otwór montażowy tak jak na rysunku 5 pod odpowiednim kątem przedstawionym na rysunku 6. W tylnej części kierownicy można obserwować czy odpowiednio wkładamy śrubokręt oraz czy sprężyna została odgięta. Dopiero po odgięciu dwóch sprężyn będzie można wymontować poduszkę.
Delikatnie wyciągamy poduszkę.
Rysunek 5 Otwory umożliwiające ściśnięcie sprężyny
Wygląd poduszki od tyłu przedstawiono na rysunku 8.
W kolejnym kroku należy odpiąć dwie wtyczki. Pierwsza żółta jest od poduszki powietrznej (rysunek 7), druga od klaksonu.
Jako pierwszą wyciągamy wtyczkę od poduszki. W tym celu będzie nam potrzebny płaski wkrętak. Wkrętak wsuwamy w płaski otwór w górnej części wtyczki (rysunek 7), następnie pociągamy delikatnie do góry. W ten sposób wyciągniemy zabezpieczenie wtyczki, które uniemożliwiało jej demontaż. Dalej wyciągamy wtyk. 
Rysunek 6 Widok odgiętej sprężyny po demontażu poduszki
Rysunek 7 Wtyczka poduszki powietrznej
Następnie odpinamy drugą wtyczkę. Gniazdo wtyczki przedstawiono na rysunku 8 po lewej stronie. Przyciskamy zatrzask zgodnie ze strzałką i wyciągamy wtyczkę.
Rysunek 8 Widok poduszki powietrznej od tyłu
Poduszkę odkładamy w bezpiecznym miejscu, tak aby przypadkowo jej nie uszkodzić. Następnie odkręcamy kierownicę. Przed odkręceniem warto ustawić koła na wprost, tak aby nie pomylić się przy jej zakładaniu. Sprawdzamy czy koła są ustawione na wprost. Odkręcamy śrubę widoczną na rysunku 6. Rysikiem tworzymy dwie rysy, tak aby zaznaczyć położenie kierownicy. Zdejmujemy kierownicę.
W kolejnym kroku odkręcimy obejmę trzymającą PZ. W tym celu będzie nam potrzebny klucz nasadowy. Wykręcamy śrubę i następnie wkrętakiem płaskim podważamy dwa zatrzaski PZ. Dalej możemy wyciągnąć PZ.
Rysunek 9 Odkręcenie obejmy PZ
Przed demontażem PZ warto sobie znaleźć wygodne miejsce, np na stole w warsztacie lub w kuchni. :)
Aby dostać się do wnętrza Przełącznika Zespolonego należy podważyć zatrzaski widoczne na rysunkach 10 i 11. Jest to tylko część z tych zatrzasków. Po kolei podważamy każdy z nich i odginamy plastikową obudowę. Należy delikatnie zdjąć obudowę, ponieważ od razu wypadną dwie manetki: od wycieraczek i od kierunkowskazów. 
Rysunek 10 Przełącznik zespolony - demontaż
Rysunek 11 Przełącznik zespolony - demontaż 2
Niestety nie udokumentowałem kolejnych etapów naprawy PZ. Jednak nie stanowi to dużego problemu. Postaram się wszystko dokładnie opisać. Każda z manetek przesuwa dwa "przesuwne wózki", gdzie każdy z nich posiada komplet sprężynujących blaszek, które są przesuwane po miedzianej bieżni. Obrót manetki powoduje ustawienie blaszek w odpowiednim miejscu i zwarcie odpowiednich styków. Z czasem blaszki się wyrabiają i coraz mniej dociskają miedzianą bieżnię. W celu naprawy wystarczy wyciągnąć każdy z ruchomych wózków i odgiąć blaszki. Ciężko określić jak długo wytrzyma nasze rozwiązanie. Przy kolejnych problemach najlepiej dorobić nowe blaszki. Przy zakupie drugiego używanego Przełącznika Zespolonego możemy spotkać taki sam problem. 


















3 komentarze: