Oznaki występowania problemu:
problem z włączeniem kierunkowskazu.
Przyczyna występowania problemu: uszkodzony przełącznik zespolony w kolumnie kierownicy.
Sposób usunięcia usterki:
Odgięcie blaszek stykowych.
Użyłem części: brak
Koszt części ogółem: 0 zł
Poziom trudności (w skali
1-5): 2
Od jakiegoś czasu mój znajomy Andrzej miał problem z włączaniem
kierunkowskazów. Zdarzało się, że kierunkowskaz przez kilka dni, tygodni potrafił
działać bez zarzutu, a następnie przez kilka dni były problemy z jego włączeniem.
Samochód to Peugeot 308 z 2011r. Postawiliśmy na uszkodzony przełącznik zespolony
znajdujący się za kierownicą. Pewnego sobotniego poranka postanowiliśmy okiełznać niesforny kierunkowskaz. :)
UWAGA!
Dla bezpieczeństwa przed przystąpieniem do demontażu należy odłączyć akumulator od zasilania.
Na samym początku zdemontujemy osłonę przełącznika zespolonego
(skrót. PZ - przełącznik zespolony) widoczną na rysunkach 1 i 2.
Rysunek 1 Widok osłony przełącznika zespolonego (1. obudowa góra; 2. Obudowa dół; 3. Druga część górnej obudowy; 4. Otwory służące do demontażu poduszki powietrznej w kierownicy) |
W tym celu na początku należy odkręcić dwa wkręty widoczne na
rysunku 2. Wkręty umieszczone są w dolnej części obudowy 2. W tym celu będzie
nam potrzebny Torks. Po odkręceniu wkrętów delikatnie podnosimy obudowę 3, a
następnie 1. Obudowy odginamy w stronę zegarów.
Rysunek 2 Widok obudowy przełącznika zespolonego od dołu (5. Wkręty montażowe) |
Następnie zabieramy się za demontaż obudowy 2. Delikatnie
wyginamy obudowę w części obok stacyjki i przeciskamy przez gniazdo stacyjki.
Rysunek 3 Wtyczki wpięte do przełącznika zespolonego (6. Wtyczki PZ) |
W dalszej kolejności odpinamy cztery wtyczki, które znajdują
się w dolnej części PZ.
W kolejnym kroku przejdziemy do wyciągnięcia poduszki
powietrznej. Poduszka jest przymocowana dwoma zatrzaskami, które dalej są
dociskane przez sprężyny. Jedną ze sprężyn przedstawiono na rysunku 4. Są dwa
sposoby na zdemontowanie poduszki.
I Sposób: W tylnej części kierownicy naciskamy śrubokrętem na
widoczny drut (w kierunku zgodnie ze strzałką). Jest to fragment sprężyny, która
dociska zatrzask poduszki powietrznej.
Należy docisnąć jednocześnie dwa druty. Po naciśnięciu wyciągamy
poduszkę powietrzną.
Rysunek 4 Widok sprężyny w tylnej części kierownicy trzymającej poduszkę powietrzną |
II Sposób: W tylnej części kierownicy producent przygotował
dwa otwory. Jeden z nich widoczny jest na rysunku 1 (pozycja 4). Do tego będą nam
potrzebne dwa wąskie, dłuższe wkrętaki płaskie. Wkrętak wkładamy w otwór montażowy
tak jak na rysunku 5 pod odpowiednim kątem przedstawionym na rysunku 6. W tylnej
części kierownicy można obserwować czy odpowiednio wkładamy śrubokręt oraz czy sprężyna
została odgięta. Dopiero po odgięciu dwóch sprężyn będzie można wymontować poduszkę.
Delikatnie wyciągamy poduszkę.
Rysunek 5 Otwory umożliwiające ściśnięcie sprężyny |
Wygląd poduszki od tyłu przedstawiono na rysunku 8.
W kolejnym kroku należy odpiąć dwie wtyczki. Pierwsza żółta jest
od poduszki powietrznej (rysunek 7), druga od klaksonu.
Jako pierwszą wyciągamy wtyczkę od poduszki. W tym celu będzie
nam potrzebny płaski wkrętak. Wkrętak wsuwamy w płaski otwór w górnej części wtyczki
(rysunek 7), następnie pociągamy delikatnie do góry. W ten sposób wyciągniemy zabezpieczenie
wtyczki, które uniemożliwiało jej demontaż. Dalej wyciągamy wtyk.
Rysunek 6 Widok odgiętej sprężyny po demontażu poduszki |
Rysunek 7 Wtyczka poduszki powietrznej |
Następnie odpinamy drugą wtyczkę. Gniazdo wtyczki przedstawiono
na rysunku 8 po lewej stronie. Przyciskamy zatrzask zgodnie ze strzałką i wyciągamy
wtyczkę.
Rysunek 8 Widok poduszki powietrznej od tyłu |
Poduszkę odkładamy w bezpiecznym miejscu, tak aby przypadkowo jej
nie uszkodzić. Następnie odkręcamy kierownicę. Przed odkręceniem warto ustawić koła
na wprost, tak aby nie pomylić się przy jej zakładaniu. Sprawdzamy czy koła są ustawione
na wprost. Odkręcamy śrubę widoczną na rysunku 6. Rysikiem tworzymy dwie rysy, tak
aby zaznaczyć położenie kierownicy. Zdejmujemy kierownicę.
W kolejnym kroku odkręcimy obejmę trzymającą PZ. W tym celu będzie
nam potrzebny klucz nasadowy. Wykręcamy śrubę i następnie wkrętakiem płaskim podważamy
dwa zatrzaski PZ. Dalej możemy wyciągnąć PZ.
Rysunek 9 Odkręcenie obejmy PZ |
Przed demontażem PZ warto sobie znaleźć wygodne miejsce, np na
stole w warsztacie lub w kuchni. :)
Aby dostać się do wnętrza Przełącznika Zespolonego należy podważyć
zatrzaski widoczne na rysunkach 10 i 11. Jest to tylko część z tych zatrzasków.
Po kolei podważamy każdy z nich i odginamy plastikową obudowę. Należy delikatnie
zdjąć obudowę, ponieważ od razu wypadną dwie manetki: od wycieraczek i od kierunkowskazów.
Rysunek 10 Przełącznik zespolony - demontaż |
Rysunek 11 Przełącznik zespolony - demontaż 2 |
Niestety nie udokumentowałem kolejnych etapów naprawy PZ. Jednak
nie stanowi to dużego problemu. Postaram się wszystko dokładnie opisać. Każda z
manetek przesuwa dwa "przesuwne wózki", gdzie każdy z nich posiada komplet
sprężynujących blaszek, które są przesuwane po miedzianej bieżni. Obrót manetki
powoduje ustawienie blaszek w odpowiednim miejscu i zwarcie odpowiednich styków.
Z czasem blaszki się wyrabiają i coraz mniej dociskają miedzianą bieżnię. W celu
naprawy wystarczy wyciągnąć każdy z ruchomych wózków i odgiąć blaszki. Ciężko określić
jak długo wytrzyma nasze rozwiązanie. Przy kolejnych problemach najlepiej dorobić
nowe blaszki. Przy zakupie drugiego używanego Przełącznika Zespolonego możemy spotkać
taki sam problem.
Ten komentarz został usunięty przez administratora bloga.
OdpowiedzUsuńGdzie naprawa,skąd jesteś
OdpowiedzUsuńWitam,
OdpowiedzUsuńJestem z Poznania.