Temat: Citroen
C5 - Regeneracja wahaczy przód
Oznaki
występowania problemu: Ściąganie podczas hamowania
Przyczyna
występowania problemu: Zużyte łączniki w wahaczach
Sposób
usunięcia usterki: Regeneracja lub wymiana wahaczy
Użyłem
części:
Nr
|
Część
|
Cena
|
1
|
Silentblock wahacza przód JBU703 2szt.
|
73,02zł
|
2
|
Sworzeń wahacza TRW AUTOMOTIVE JBJ125 2szt.
|
140,08zł
|
3
|
Tuleja wahacza LEMFORDER LMI28896 01 2szt.
|
211,86zł
|
Razem
|
424,96zł
|
Koszt części ogółem: 424,96zł
Poziom trudności (w skali 1-5):
3,5
Upłynął już ponad rok odkąd zregenerowałem przednie wahacze. Czas
upływał szybko, a ja cały czas odwlekałem opisanie tej naprawy. Temat w
zasadzie nie jest bardzo skomplikowany, ale w trakcie naprawy możemy natchnąć na kilka niespodzianek. Warto przed naprawą sprawdzić co nas czeka.
Naprawa wahaczy uświadomiła mnie, że tak naprawdę w ogóle nie
powinno się używać innych trybów wysokości zawieszenia w trakcie jazdy, w
szczególności po dużych nierównościach! Jadąc polną drogą kilka razy podniosłem
auto do góry, żeby przypadkowo o coś nie zahaczyć. Rzecz jasna, poruszałem się wtedy prędkością około 30 km/h. Teraz już wiem, że był to
błąd. W trakcie jazdy na innym trybie niż standardowy wyświetla się komunikat o
prędkości, której nie powinno się przekroczyć. Tak naprawdę uważam, że z
pozostałych trybów poza standardowym powinno się korzystać na przykład w
sytuacji:
- ręczne mycie auta - opuszczam auto na sam dół,
- pokonanie wyżej przeszkody, np krawężnik - podnoszę auto 1
poziom w górę,
- warsztat, naprawy - najwyższy tryb wysokości - tryb serwisowy.
Poznałem konstrukcję wahaczy przednich i tak naprawdę nie są
one dostosowane do jazdy w innych trybach. Pomijam fakt innych kątów i zarazem sił,
które działają na zawieszenie pod innym kątem. W trakcie dłuższej jazdy na
innym trybie możemy uszkodzić wahacze, w szczególności tuleję wahacza.
Jedną z oznak uszkodzonych wahaczy było ściąganie podczas
hamowania. Po mocnym wciśnięciu hamulca auto jechało prosto, natomiast w
pierwszym etapie hamowania przy lekkim wciśnięciu hamulca auto ściągało w jedną
stronę.
Mamy dwie możliwości
naprawy wahaczy:
Pierwszy: Wymiana całego wahacza wraz ze sworzniem wahacza
Drugi: Regeneracja wahacza i wymiana sworznia wahacza
Jeśli po demontażu wahacza nie zauważymy żadnych mechanicznych
uszkodzeń wahacza w postaci pęknięć, odkształceń i jeśli auto nie brało udziału
w wypadku w którym wahacz mógłby się uszkodzić, to możemy zregenerować nasz
wahacz wymieniając silentblock (Rys. 2) oraz tuleję wahacza (Rys. 4). Wahacz
jest częścią sprężystą, która może ulec zużyciu, więc wybór należy do nas.
Regenerując wahacze za części z górnej półki zapłaciłem 430 zł. Można taniej.
Jeśli postanowimy jednak wymienić całe wahacze, wtedy za markowy wahacz
zapłacimy około 500 zł - 600zł plus sworzeń wahacza 70 zł. Łącznie koszt około
1100 zł - 1200 zł.
Nr
|
Model wahacza
|
Cena
|
1
|
TRW AUTOMOTIVE JTC957
|
515,10 zł
|
2
|
LEMFOERDER LMI33640
|
609,27 zł
|
3
|
DELPHI TC1265
|
391,83 zł
|
Na rysunku 1
przedstawiłem schemat ze strony producenta. Możemy na nim znaleźć części, które
chcemy wymienić. Na rysunku 2, 3 i 4 przedstawiłem części, które kupiłem i
zarazem wymieniłem.
![]() |
Rysunek 1 Schemat wahacza przód (http://service.citroen.com)
|
![]() |
Rysunek 2 Silentblock wahacza przód JBU703 (źródło:
intercars.com.pl)
|
![]() |
Rysunek 3 Sworzeń
wahacza TRW AUTOMOTIVE JBJ125 (źródło: intercars.com.pl)
|
![]() |
Rysunek 4 Tuleja
wahacza LEMFORDER LMI28896 01 (źródło: intercars.com.pl)
|
Na rysunku 5 znajduje się przykładowy wahacz firmy LEMFOERDER
w komplecie z silentblockiem i tuleją wahacza. Dodatkowo należy dokupić sworzeń
wahacza.
![]() |
Rysunek 5 Wahacz przód LEMFOERDER LMI33640 (źródło: intercars.com.pl)
|
Przed demontażem wahaczy należy podnieść auto do trybu
serwisowego, następnie należy podlewarować jedno z kół auta lub cały przód. Śruby,
które należy odkręcić zaznaczyłem na rysunku 6. Demontaż samego wahacza jest
bardzo prosty. Najwięcej problemów jest z odkręceniem sworznia wahacza do
którego jest potrzebny specjalny klucz, który przedstawiłem na rysunku 14 i 15.
Przed demontażem wahacza warto zaznaczyć
jak wahacz był zamontowany. Jeśli przy montażu trafimy śrubami na to samo
miejsce, wtedy nie będzie konieczności ustawienia geometrii zawieszenia.
![]() |
Rysunek 6 Śruby do demontażu wahacza
|
Na początku warto poluzować wszystkie śruby. Następnie trochę
mocniej odkręcamy śrubę sworznia wahacza i staramy się wybić wahacz. Dalej
odkręcamy pozostałe śruby i odkręcamy wahacz.
![]() |
Rysunek 7 Wysunięcie wahacza ze sworznia
|
![]() |
Rysunek 8 Odkręcenie pozostałych śrub
|
Na rysunku 9 można zobaczyć wykręcony wahacz. Z wahacza
została wybita tuleja. Trochę więcej problemów może sprawić wymontowanie
silentblocku. W tym celu najlepiej jest skorzystać z prasy. Jeśli nie
posiadamy, to warto podjechać do pobliskiego warsztatu w którym będzie
możliwość wyciśnięcia starej części i wciśnięcia nowej. Zabrałem się za pracę w
sobotę po południu, więc wszystkie warsztaty były już zamknięte. Przy demontażu
pomógł mi tata. Zrobiliśmy ściągacz z nagwintowanego pręta, kilku tulejek i
nakrętek. Nie było lekko, ale się udało. Warto
zapamiętać pozycję tulei wahacza oraz to w jakiej pozycji był wahacz
zamontowany.
![]() |
Rysunek 9 Wykręcony wahacz po zdemontowaniu tulei wahacza
|
![]() |
Rysunek 10 Silentblock w wymontowanym
wahaczu
|
Na rysunku 11 znajdują się wymontowane części. Można zauważyć,
że tuleje wahaczy są uszkodzone. To właśnie one powodowały, że auto ściągało
podczas hamowania.
![]() |
Rysunek 11 Zużyte tuleje wahacza
|
Kolejny problem pojawił się przy próbie demontażu sworznia. Do
odkręcenia jest potrzebny specjalny klucz, który wykonałem z rury. Miałem
szczęście, ponieważ w domowym zapleczu udało mi się znaleźć rurę o odpowiedniej
średnicy i grubości ścianek. Aktualnie nie posiadam przy sobie wymiarów, ale
przy najbliższej okazji jak będę miał ten klucz w ręku to pomierzę go i wrzucę
rysunek do posta. Klucz możemy oczywiście wykonać na podstawie zakupionego
sworznia.
![]() |
Rysunek 12 Dorobiony klucz do odkręcenia
sworznia wahacza
|
Jeśli już mamy klucz to możemy przystąpić do odkręcenia
sworznia. Na rysunku 13 zaznaczyłem miejsce w które należy włożyć klucz. Klucz
musi się zmieścić pod metalową osłoną widoczną na rysunku 14. Jeśli osłona
będzie nam przeszkadzać, to można ją delikatnie odgiąć wkrętakiem i wymontować.
![]() |
Rysunek 13 Sworzeń wahacza wraz z
zaznaczonym miejscem w które należy przyłożyć klucz
|
Na rysunku 14 jest widok z założoną osłoną natomiast na
następnym rysunku widok ze zdemontowaną osłoną sworznia.
![]() |
Rysunek 14 Widok z założonym kluczem
|
![]() |
Rysunek 15 Widok z założonym kluczem 2
|
W najbliższym czasie uzupełnię post o wymiary klucza i dodam
gotową instrukcję do pobrania.
Niestety często bywa tak, że uszkodzony samochód nie nadaje się do naprawy. W takiej sytuacji najlepiej zdecydować się na sprzedaż do skupu. Bardzo fajna ofertę zapewnia Skup aut Wrocław.
OdpowiedzUsuńZdecydowanie czas na regenerację wahaczy przodu mojego samochodu - bezpieczeństwo na drodze stoi na pierwszym miejscu!
OdpowiedzUsuńhttps://blow-off.pl/