Temat: Citroen C5 Wymiana chłodnicy klimatyzacji na parkingu
Użyłem
części:
Część
|
Cena
|
|
1
|
Chłodnica klimatyzacji Hart C5 i 407
|
253 zł
|
2
|
Przewód Klimatyzacji 9677930480 Citroen Peugeot
|
147 zł
|
Razem:
|
400 zł
|
Koszt części ogółem: 400zł
Poziom trudności (w skali 1-5): 3,5
Poziom trudności (w skali 1-5): 3,5
Głównym powodem wymiany skraplacza klimatyzacji (chłodnicy
klimatyzacji) było rozszczelnienie układu klimatyzacji. Jeden z przewodów
dochodzących do kompresora został uszkodzony.
Nie było łatwo zabrać się za wymianę chłodnicy klimatyzacji na
parkingu, ale zbliżające się lato i upały ponad 30 stopni spowodowały, że
jednak to zrobiłem.
Jaki był powód wymiany chłodnicy?
Głównie zależało mi na wymianie osuszacza klimatyzacji.
Czym właściwie jest osuszacz?
Osuszacz jest filtrem, najczęściej zintegrowanym z chłodnicą
klimatyzacji (skraplaczem). Jego głównym zadaniem jest pochłanianie wilgoci z
układu klimatyzacji oraz zatrzymywanie różnych cząstek stałych krążących
wewnątrz zamkniętego układu (np. opiłki z kompresora).
Kiedy powinno się
wymienić osuszacz?
Jednym z powodów wymiany osuszacza jest rozszczelnienie układu
klimatyzacji. Po wycieknięciu całego gazu i utracie ciśnienia, układ zaczyna
chłonąć wilgoć, a tym samym osuszacz zaczyna ją pochłaniać. Pojemność tego
filtru jest ograniczona i przy dłużej nieszczelności powinno się wymienić
osuszacz, ponieważ staje się bezużyteczny. Nadmiar wilgoci w układzie
klimatyzacji może spowodować korozję elementów układu oraz ich uszkodzenie.
Biorąc pod uwagę
powyższe, należy zwrócić uwagę przy zakupie, aby sam osuszacz lub skraplacz
zintegrowany z osuszaczem były hermetycznie zamknięte.
W tym modelu auta producent zastosował część zamienną jako
chłodnica wraz z osuszaczem. Na stronie producenta skraplacz i osuszacz
występują jako jedna pozycja. Teoretycznie nie ma możliwości zakupu osuszacza
osobno. Na końcu postu podam Wam jednak model osuszacza, który pasuje do tego
modelu auta i można go dokupić.
Na rysunku pierwszym znajduje się rysunek pochodzący ze strony
producenta. Można zauważyć, że skraplacz i osuszacz występują jako jedna
pozycja.
Przed rozpoczęciem naprawy najwygodniej będzie podnieść auto
na najwyższy poziom. Jeśli jest taka możliwość możemy podlewarować cały przód
auta w celu lepszego dostępu do spodu auta. Najwygodniej jest skorzystać z
kanału lub podnośnika kolumnowego. Wtedy wymiana nie sprawi nam większych
problemów.
Podczas
wymiany skraplacza nie ma konieczności spuszczania płynu chłodzącego i
całkowitego demontażu chłodnicy układu chłodzenia.
Rysunek 1 Schemat skraplacza - osuszacza pochodzący ze
strony producenta (źródło: http://service.citroen.com)
|
W pierwszym etapie należy wymontować obudowę filtru powietrza
dolotowego do silnika (Rys.2). Schemat wymiany został opisany w poście: Wymiana
termostatu. Poniżej znajduje się link:
W kolejnych krokach odsuniemy chłodnicę układu chłodzenia,
zdemontujemy plastikowe osłony silnika znajdujące się pod silnikiem, odkręcimy
dwa węże dochodzące do chłodnicy i kompresora. W ostatnim kroku wysuniemy
skraplacz do góry.
Rysunek 2 Demontaż filtru powietrza dolotowego do silnika
|
W dalszym etapie warto odkręcić przewody dochodzące (Węże
widoczne na rysunku 5, jeden z nich jest odkręcony) do kompresora w celu
zrobienia więcej miejsca na wysunięcie chłodnicy układu chłodzenia silnika
widocznej na rysunku 3. Po odkręceniu proponuje się zaślepić otwory, aby do
środka nie dostały się ciała obce.
W dalszej części należy odkręcić plastikowe osłony silnika
znajdujące się pod silnikiem. Niestety nie uchwyciłem tego na zdjęciach. W
dolnej części chłodnicy znajduje się jeden z przewodów do którego dojście jest
od spodu auta. Z tego powodu należy zdemontować osłony.
Rysunek 3 Wymontowanie chłodnicy układu chłodzenia silnika
(Widok po wyjęciu skraplacza)
|
W górnej części znajdują się dwa plastikowe zatrzaski
trzymające chłodnicę. Należy każdy z nich delikatnie podważyć wkrętakiem w celu
wysunięcia chłodnicy.
Następnie odkręcamy dwa przewody przykręcone do skraplacza.
Jeden znajduje się w górnej lewej części skraplacza, a drugi w lewej dolnej
części. Dojście do tego drugiego znajdziemy od spodu auta. Dalej wypinamy
wtyczkę z przełącznika ciśnienia znajdującego się po lewej stronie skraplacza. Skraplacz
jest gotowy do demontażu. Następnie delikatnie wysuwamy go do góry, jednocześnie odchylając chłodnicę płynu chłodzącego w stronę silnika.
Rysunek 4 Widok po wyjęciu chłodnicy klimatyzacji
|
Na rysunkach 3 i 4 przedstawiono widok po demontażu skraplacza.
Można zauważyć, że znajduje się tam sporo zanieczyszczeń, np liści. Warto
wszystko dokładnie wyczyścić.
Rysunek 5 Widok odkręconego przewodu dochodzącego do kompresora
|
Na tym etapie mamy już wymontowaną chłodnicę. Po
rozszczelnieniu nowego skraplacza mamy około 15 min na montaż i skręcenie.
Najlepiej wyrobić się w jak najkrótszym czasie. Po zamontowaniu nowej chłodnicy
klimatyzacji wewnątrz układu jest już wilgoć, którą osuszacz będzie musiał
pochłonąć. Po upływie 20-30 min od momentu rozszczelnienia, osuszacz może być
bezużyteczny. W kolejnym kroku odkręcamy przełącznik ciśnienia klimatyzacji i
przykręcamy go w nowym skraplaczu (Rys. 6).
Rysunek 6 Montaż przełącznika ciśnienia klimatyzacji
|
Następnie przekładamy gumowe nakładki widoczne na rysunku 7.
Rysunek 7 Przełożenie gumowych nakładek
|
W kolejnym kroku należy odkręcić jeden z korków widoczny na
rysunku 8. W tym momencie układ został rozhermetyzowany. Następnie wkręcamy
szpilkę, poprzez skontrowanie dwóch nakrętek. Do szpilki będzie przykręcony
przewód klimatyzacji. Należy uważać, aby nie zerwać gwintu w aluminiowej
chłodnicy.
Rysunek 8 Wkręcenie szpilki służącej do przykręcenia
przewodu
|
W kolejnym kroku wkładamy chłodnicę na miejsce starej i
wyciągamy gumowe korki (Rys. 9). Następnie przykręcamy dwa węże dochodzące do
chłodnicy oraz kompresora oraz podłączamy czujnik ciśnienia.
Rysunek 9 Montaż nowego skraplacza
|
Rysunek 10 Widok zamontowanego skraplacza
|
Na rysunku 11 znajduje się osuszacz wymontowany ze starego
skraplacza, natomiast na rysunku 12 jego etykieta w powiększeniu. Do demontażu osuszacza będzie nam potrzebny klucz TORX T70.
Rysunek 11 Wymontowany osuszacz układu klimatyzacji
|
Rysunek 12 Etykieta osuszacza
|
Przykładowe dwa osuszacze, które pasują do tego modelu auta: Osuszacz
klimatyzacji NISSENS 95346, Osuszacz klimatyzacji DELPHI TSP0175328. Koszt, około
100zł. Oryginalny skraplacz wraz z osuszaczem kosztuje około 400zł. Ja kupiłem zamiennik
za około 250zł. Jeśli chcemy pozostać przy oryginalnej chłodnicy klimatyzacji i
jeśli nie ma potrzeby jej wymiany, możemy wymienić sam osuszacz inwestując 100zł.
W najbliższym czasie postaram się rozciąć stary osuszacz i uzupełnię post o dodatkowy opis.
Kliknij, aby przejść do instrukcji.
W najbliższym czasie postaram się rozciąć stary osuszacz i uzupełnię post o dodatkowy opis.
Kliknij, aby przejść do instrukcji.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz