Citroen C5

niedziela, 13 sierpnia 2017

Citroen C5 - Wymiana chłodnicy klimatyzacji na parkingu

Temat: Citroen C5 Wymiana chłodnicy klimatyzacji na parkingu
Użyłem części:
Nr
Część
Cena
1
Chłodnica klimatyzacji Hart C5 i 407
253 zł
2
Przewód Klimatyzacji 9677930480 Citroen Peugeot
147 zł

Razem:
400 zł

Koszt części ogółem: 400zł

Poziom trudności (w skali 1-5): 3,5
Głównym powodem wymiany skraplacza klimatyzacji (chłodnicy klimatyzacji) było rozszczelnienie układu klimatyzacji. Jeden z przewodów dochodzących do kompresora został uszkodzony.
Nie było łatwo zabrać się za wymianę chłodnicy klimatyzacji na parkingu, ale zbliżające się lato i upały ponad 30 stopni spowodowały, że jednak to zrobiłem.

Jaki był powód wymiany chłodnicy?
Głównie zależało mi na wymianie osuszacza klimatyzacji.

Czym właściwie jest osuszacz?
Osuszacz jest filtrem, najczęściej zintegrowanym z chłodnicą klimatyzacji (skraplaczem). Jego głównym zadaniem jest pochłanianie wilgoci z układu klimatyzacji oraz zatrzymywanie różnych cząstek stałych krążących wewnątrz zamkniętego układu (np. opiłki z kompresora).
 
Kiedy powinno się wymienić osuszacz?
Jednym z powodów wymiany osuszacza jest rozszczelnienie układu klimatyzacji. Po wycieknięciu całego gazu i utracie ciśnienia, układ zaczyna chłonąć wilgoć, a tym samym osuszacz zaczyna ją pochłaniać. Pojemność tego filtru jest ograniczona i przy dłużej nieszczelności powinno się wymienić osuszacz, ponieważ staje się bezużyteczny. Nadmiar wilgoci w układzie klimatyzacji może spowodować korozję elementów układu oraz ich uszkodzenie.
Biorąc pod uwagę powyższe, należy zwrócić uwagę przy zakupie, aby sam osuszacz lub skraplacz zintegrowany z osuszaczem były hermetycznie zamknięte.  
W tym modelu auta producent zastosował część zamienną jako chłodnica wraz z osuszaczem. Na stronie producenta skraplacz i osuszacz występują jako jedna pozycja. Teoretycznie nie ma możliwości zakupu osuszacza osobno. Na końcu postu podam Wam jednak model osuszacza, który pasuje do tego modelu auta i można go dokupić.
Na rysunku pierwszym znajduje się rysunek pochodzący ze strony producenta. Można zauważyć, że skraplacz i osuszacz występują jako jedna pozycja.
Przed rozpoczęciem naprawy najwygodniej będzie podnieść auto na najwyższy poziom. Jeśli jest taka możliwość możemy podlewarować cały przód auta w celu lepszego dostępu do spodu auta. Najwygodniej jest skorzystać z kanału lub podnośnika kolumnowego. Wtedy wymiana nie sprawi nam większych problemów.

Podczas wymiany skraplacza nie ma konieczności spuszczania płynu chłodzącego i całkowitego demontażu chłodnicy układu chłodzenia.
Rysunek 1 Schemat skraplacza - osuszacza pochodzący ze strony producenta (źródło: http://service.citroen.com)
W pierwszym etapie należy wymontować obudowę filtru powietrza dolotowego do silnika (Rys.2). Schemat wymiany został opisany w poście: Wymiana termostatu. Poniżej znajduje się link:

W kolejnych krokach odsuniemy chłodnicę układu chłodzenia, zdemontujemy plastikowe osłony silnika znajdujące się pod silnikiem, odkręcimy dwa węże dochodzące do chłodnicy i kompresora. W ostatnim kroku wysuniemy skraplacz do góry. 
Rysunek 2 Demontaż filtru powietrza dolotowego do silnika
W dalszym etapie warto odkręcić przewody dochodzące (Węże widoczne na rysunku 5, jeden z nich jest odkręcony) do kompresora w celu zrobienia więcej miejsca na wysunięcie chłodnicy układu chłodzenia silnika widocznej na rysunku 3. Po odkręceniu proponuje się zaślepić otwory, aby do środka nie dostały się ciała obce.
W dalszej części należy odkręcić plastikowe osłony silnika znajdujące się pod silnikiem. Niestety nie uchwyciłem tego na zdjęciach. W dolnej części chłodnicy znajduje się jeden z przewodów do którego dojście jest od spodu auta. Z tego powodu należy zdemontować osłony.
Rysunek 3 Wymontowanie chłodnicy układu chłodzenia silnika (Widok po wyjęciu skraplacza)
W górnej części znajdują się dwa plastikowe zatrzaski trzymające chłodnicę. Należy każdy z nich delikatnie podważyć wkrętakiem w celu wysunięcia chłodnicy.

Następnie odkręcamy dwa przewody przykręcone do skraplacza. Jeden znajduje się w górnej lewej części skraplacza, a drugi w lewej dolnej części. Dojście do tego drugiego znajdziemy od spodu auta. Dalej wypinamy wtyczkę z przełącznika ciśnienia znajdującego się po lewej stronie skraplacza. Skraplacz jest gotowy do demontażu. Następnie delikatnie wysuwamy go do góry, jednocześnie odchylając chłodnicę płynu chłodzącego w stronę silnika.
Rysunek 4 Widok po wyjęciu chłodnicy klimatyzacji
Na rysunkach 3 i 4 przedstawiono widok po demontażu skraplacza. Można zauważyć, że znajduje się tam sporo zanieczyszczeń, np liści. Warto wszystko dokładnie wyczyścić. 
Rysunek 5 Widok odkręconego przewodu dochodzącego do kompresora
Na tym etapie mamy już wymontowaną chłodnicę. Po rozszczelnieniu nowego skraplacza mamy około 15 min na montaż i skręcenie. Najlepiej wyrobić się w jak najkrótszym czasie. Po zamontowaniu nowej chłodnicy klimatyzacji wewnątrz układu jest już wilgoć, którą osuszacz będzie musiał pochłonąć. Po upływie 20-30 min od momentu rozszczelnienia, osuszacz może być bezużyteczny. W kolejnym kroku odkręcamy przełącznik ciśnienia klimatyzacji i przykręcamy go w nowym skraplaczu (Rys. 6).
Rysunek 6 Montaż przełącznika ciśnienia klimatyzacji
Następnie przekładamy gumowe nakładki widoczne na rysunku 7.
Rysunek 7 Przełożenie gumowych nakładek
W kolejnym kroku należy odkręcić jeden z korków widoczny na rysunku 8. W tym momencie układ został rozhermetyzowany. Następnie wkręcamy szpilkę, poprzez skontrowanie dwóch nakrętek. Do szpilki będzie przykręcony przewód klimatyzacji. Należy uważać, aby nie zerwać gwintu w aluminiowej chłodnicy.
Rysunek 8 Wkręcenie szpilki służącej do przykręcenia przewodu
W kolejnym kroku wkładamy chłodnicę na miejsce starej i wyciągamy gumowe korki (Rys. 9). Następnie przykręcamy dwa węże dochodzące do chłodnicy oraz kompresora oraz podłączamy czujnik ciśnienia.
Rysunek 9 Montaż nowego skraplacza
Rysunek 10 Widok zamontowanego skraplacza
Na rysunku 11 znajduje się osuszacz wymontowany ze starego skraplacza, natomiast na rysunku 12 jego etykieta w powiększeniu. Do demontażu osuszacza będzie nam potrzebny klucz TORX T70.
Rysunek 11 Wymontowany osuszacz układu klimatyzacji
Rysunek 12 Etykieta osuszacza
Przykładowe dwa osuszacze, które pasują do tego modelu auta: Osuszacz klimatyzacji NISSENS 95346, Osuszacz klimatyzacji DELPHI TSP0175328. Koszt, około 100zł. Oryginalny skraplacz wraz z osuszaczem kosztuje około 400zł. Ja kupiłem zamiennik za około 250zł. Jeśli chcemy pozostać przy oryginalnej chłodnicy klimatyzacji i jeśli nie ma potrzeby jej wymiany, możemy wymienić sam osuszacz inwestując 100zł.

W najbliższym czasie postaram się rozciąć stary osuszacz i uzupełnię post o dodatkowy opis.

Kliknij, aby przejść do instrukcji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz