Citroen C5

wtorek, 26 kwietnia 2016

Citroen C5 - Wymiana końcówki drążka kierowniczego

Oznaki występowania problemu: Pukanie podczas jazdy na wprost, podczas skręcania, piszczenie zużytej gumy, delikatny wyczuwany luz w kierownicy.
Przyczyna występowania problemu: Zużyta końcówka drążka kierowniczego
Sposób usunięcia usterki: Wymiana końcówki drążka.
Użyłem części: Końcówka drążka kierowniczego ?
Koszt części ogółem: 40zł
Poziom trudności (w skali 1-5): 3
Przebieg auta: 151 260 km

W ostatnim czasie zauważyłem dziwne stukanie w przedniej części zawieszenia . Stukanie było słyszalne podczas jazdy na wprost oraz podczas skręcania. Zauważyłem również delikatny luz w kierownicy oraz lekkie ściąganie podczas jazdy na wprost, czasami podczas hamowania.
Nie pozostało mi nic innego jak wjechać na kanał i sprawdzić co dolega naszemu Citroenowi. Po sprawdzeniu elementów zawieszenia oraz układu kierowniczego, zauważyłem luz na prawej końcówce drążka kierowniczego. Eureka. Znalazłem przyczynę występowania problemu. Oczywiście za naprawę zabrałem się dopiero w sobotę przed południem. Co ponownie utrudniło mi zakup odpowiednio wybranej części. Po wejściu do sklepu, brałem to co było. No, powiedzmy prawie. Przed pojechaniem do sklepu sprawdziłem orientacyjne ceny części przykładowych producentów. W jednym ze sklepów zaoferowano mi część w cenie trzy razy droższej w porównaniu z ofertą w sklepie internetowym. Stwierdziłem, że nie będę aż tyle przepłacał, tym bardziej, że producent nie był z górnej półki. Szukałem dalej. Znalazłem końcówkę drążka w kolejnym sklepie. Cena była adekwatna co do producenta, niestety z niższej półki.
Producent:
Cena: 40zł
Mam nadzieję, że wytrzyma chociaż rok. :)
W dalszym etapie opiszę wymianę końcówki drążka kierowniczego.

Do wymiany drążka nie jest potrzebny kanał. Jednak jeśli będziemy chcieli ustawić zbieżność, wtedy wygodnie będzie mieć przednią oś nieco wyżej.
1. W pierwszym etapie odkręcamy koło. W przypadku wymiany prawej końcówki wygodnie jest skręcić kierownicą w lewo, tak aby mieć wygodniejsze dojście do końcówki drążka widocznego na rysunku 1. 
Rys. 1. Prawa końcówka drążka (1. Końcówka drążka kierowniczego, 2. Metalowa osłona, 3. Podkładka, 4. Nakrętka)

2. Jako pierwszą śrubę, odkręcamy pozycję numer 4. Może się okazać, że podczas odkręcania, główka drążka będzie się obracać. Wtedy możemy wykorzystać np. dłuższą rurkę i wsunąć ją między oznaczone punkty 7 i 8. W ten sposób możemy docisnąć końcówkę drążka i zablokować jej obrót. Wtedy możemy spokojnie odkręcić śrubę.

3. W kolejnym etapie przejdziemy do odkręcenia drugiej nakrętki kontrującej śrubę drążka z końcówką maglownicy. W miejscu oznaczonym numerem 6 jest specjalne wycięcie po klucz. Przytrzymujemy kluczem pozycję 6 i odkręcamy nakrętkę 5. Nakrętkę wystarczy poluzować. Następnie wykręcamy drążek.

Rys. 2. Końcówka drążka kierowniczego (5. Nakrętka kontrująca drążek z maglownicą, 6. Oś maglownicy)
Rys. 3. Blokowanie obrotu końcówki drążka
4. W kolejnym etapie zakładamy nową końcówkę drążka (9) widoczną na rysunku  4. Warto zmierzyć odległość od osi końcówki drążka do nakrętki kontrującej. W ten sposób można wstępnie ustawić odpowiednią odległość i tym samym przybliżoną zbieżność kół.
Rys. 4. Montaż końcówki drążka
5. Zakładamy koło.
6. Przechodzimy do ustawienia zbieżności. W tym celu auto musi swobodnie stać na kołach. Wysokość ustawiona na standardową tak jak podczas normalnej jazdy. Metoda ustawienia zbieżności, którą opiszę w tym punkcie nie jest bardzo dokładna. Dochodzi tutaj wiele zmiennych, które mogą wpłynąć na poprawne ustawienie zbieżności. Przyrząd do ustawiania zbieżności przedstawiono na rysunku 5. Opisywana metoda ustawienia zbieżności nie należy do bardzo skomplikowanych. W Citroenie C5 według noty producenta zbieżność ustawia się na: rozbieżnie 0-2 mm. 
Rys. 5. Przyrząd do ustawiania zbieżności
Na rysunku 6 przedstawiono schemat przedniego koła wraz z dwoma naniesionymi punktami A i B. Punkt A znajduje się w przedniej wewnętrznej części rantu felgi (w połowie wysokości koła), a rant B w tylnej. 
Przyrząd przykładamy w wewnętrznej części kół, do rantu felg w punkcie B. 

Skręcamy przyrząd śrubą i następnie przykładamy go do punktu A. W przypadku zbyt dużego luzu należy wykręcić śrubę końcówki drążka kierowniczego (duży luz, czyli większy od 2 mm oznacza, że koła mają zbyt dużą rozbieżność). Jeśli odległość w punkcie B jest większa niż w punkcie A, to oznacza że koła są ustawione zbieżnie. W przypadku Citroena C5 powinny być ustawione rozbieżnie. 

Rys. 6. Punkty sprawdzania zbieżności
Po wstępnym ustawieniu luzu, należy przepchnąć auto tak, aby koła obróciły się przynajmniej o jeden pełny obrót. 
Następnie ponownie powtarzamy pomiar odległości w punkcie A oraz B.
Wcześniej napisałem, że metoda jest mało dokładna ponieważ między innymi nie uwzględnia tego czy felgi są proste. 

Po takim ustawieniu zbieżności zaleca się jednak wizytę w warsztacie, który jest wyposażony w odpowiedni sprzęt do pomiaru zbieżności kół.
Pobierz instrukcję.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz