Oznaki występowania
problemu: Pukanie podczas jazdy na wprost, podczas skręcania, piszczenie
zużytej gumy, delikatny wyczuwany luz w kierownicy.
Przyczyna
występowania problemu: Zużyta końcówka drążka kierowniczego
Sposób usunięcia usterki:
Wymiana końcówki drążka.
Użyłem części: Końcówka drążka kierowniczego ?
Koszt części ogółem: 40zł
Poziom trudności (w
skali 1-5): 3
Przebieg auta: 151 260 km
Przebieg auta: 151 260 km
W ostatnim czasie zauważyłem dziwne stukanie w przedniej
części zawieszenia . Stukanie było słyszalne podczas jazdy na wprost oraz
podczas skręcania. Zauważyłem również delikatny luz w kierownicy oraz lekkie ściąganie
podczas jazdy na wprost, czasami podczas hamowania.
Nie pozostało mi nic innego jak wjechać na kanał i sprawdzić
co dolega naszemu Citroenowi. Po sprawdzeniu elementów zawieszenia oraz układu
kierowniczego, zauważyłem luz na prawej końcówce drążka kierowniczego. Eureka.
Znalazłem przyczynę występowania problemu. Oczywiście za naprawę zabrałem się
dopiero w sobotę przed południem. Co ponownie utrudniło mi zakup odpowiednio
wybranej części. Po wejściu do sklepu, brałem to co było. No, powiedzmy prawie.
Przed pojechaniem do sklepu sprawdziłem orientacyjne ceny części przykładowych
producentów. W jednym ze sklepów zaoferowano mi część w cenie trzy razy
droższej w porównaniu z ofertą w sklepie internetowym. Stwierdziłem, że nie
będę aż tyle przepłacał, tym bardziej, że producent nie był z górnej półki.
Szukałem dalej. Znalazłem końcówkę drążka w kolejnym sklepie. Cena była
adekwatna co do producenta, niestety z niższej półki.
Producent:
Cena: 40zł
Mam nadzieję, że wytrzyma chociaż rok. :)
W dalszym etapie opiszę wymianę końcówki drążka
kierowniczego.
Do wymiany drążka nie jest potrzebny kanał. Jednak jeśli
będziemy chcieli ustawić zbieżność, wtedy wygodnie będzie mieć przednią oś
nieco wyżej.
1. W pierwszym etapie odkręcamy koło. W przypadku
wymiany prawej końcówki wygodnie jest skręcić kierownicą w lewo, tak aby mieć
wygodniejsze dojście do końcówki drążka widocznego na rysunku 1.
![]() |
Rys. 3. Blokowanie obrotu końcówki drążka |
4. W kolejnym etapie zakładamy nową końcówkę drążka (9)
widoczną na rysunku 4. Warto zmierzyć odległość
od osi końcówki drążka do nakrętki kontrującej. W ten sposób można wstępnie
ustawić odpowiednią odległość i tym samym przybliżoną zbieżność kół.
![]() |
Rys. 4. Montaż końcówki drążka |
5. Zakładamy koło.
6. Przechodzimy do ustawienia zbieżności. W tym celu auto musi swobodnie stać na kołach. Wysokość ustawiona na standardową tak jak podczas normalnej jazdy. Metoda ustawienia zbieżności, którą opiszę w tym punkcie nie jest bardzo dokładna. Dochodzi tutaj wiele zmiennych, które mogą wpłynąć na poprawne ustawienie zbieżności. Przyrząd do ustawiania zbieżności przedstawiono na rysunku 5. Opisywana metoda ustawienia zbieżności nie należy do bardzo skomplikowanych. W Citroenie C5 według noty producenta zbieżność ustawia się na: rozbieżnie 0-2 mm.
Rys. 5. Przyrząd do ustawiania zbieżności |
Na rysunku 6 przedstawiono schemat przedniego koła wraz z dwoma naniesionymi punktami A i B. Punkt A znajduje się w przedniej wewnętrznej części rantu felgi (w połowie wysokości koła), a rant B w tylnej.
Przyrząd przykładamy w wewnętrznej części kół, do rantu felg w punkcie B.
Skręcamy przyrząd śrubą i następnie przykładamy go do punktu A. W przypadku zbyt dużego luzu należy wykręcić śrubę końcówki drążka kierowniczego (duży luz, czyli większy od 2 mm oznacza, że koła mają zbyt dużą rozbieżność). Jeśli odległość w punkcie B jest większa niż w punkcie A, to oznacza że koła są ustawione zbieżnie. W przypadku Citroena C5 powinny być ustawione rozbieżnie.
Przyrząd przykładamy w wewnętrznej części kół, do rantu felg w punkcie B.
Skręcamy przyrząd śrubą i następnie przykładamy go do punktu A. W przypadku zbyt dużego luzu należy wykręcić śrubę końcówki drążka kierowniczego (duży luz, czyli większy od 2 mm oznacza, że koła mają zbyt dużą rozbieżność). Jeśli odległość w punkcie B jest większa niż w punkcie A, to oznacza że koła są ustawione zbieżnie. W przypadku Citroena C5 powinny być ustawione rozbieżnie.
Rys. 6. Punkty sprawdzania zbieżności |
Następnie ponownie powtarzamy pomiar odległości w punkcie A oraz B.
Wcześniej napisałem, że metoda jest mało dokładna ponieważ między innymi nie uwzględnia tego czy felgi są proste.
Po takim ustawieniu zbieżności zaleca się jednak wizytę w warsztacie, który jest wyposażony w odpowiedni sprzęt do pomiaru zbieżności kół.
Pobierz instrukcję.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz