Oznaki występowania
problemu: słyszalne ocieranie się części metalu podczas skręcania, czasami
podczas jazdy na wprost oraz podczas lekkiego hamowania.
Przyczyna
występowania problemu: nadmierne zużycie tylnych klocków hamulcowych.
Sposób usunięcia
usterki: Wymiana klocków na nowe.
Użyłem części: 1x Klocki hamulcowe tylne Remsa 1x110zł.
Koszt części ogółem: 110zł
Poziom trudności (w
skali 1-5): 3
Przebieg auta: 150 900 km
Przebieg auta: 150 900 km
W ostatnim czasie podczas skręcania i hamowania zauważyłem
dziwne dźwięki dochodzące z tylnego lewego koła. Dźwięki nasilały się podczas
skręcania, były czasami słyszane podczas jazdy na wprost oraz po lekkim
wciśnięciu hamulca. W momencie wciśnięcia pedału hamulca do końca hałas
ustawał. Dźwięk brzmiał jak ocieranie się o siebie dwóch kawałków metalu.
Zabrałem się za diagnozę występującego problemu. Podniosłem
auto do góry, odkręciłem lewe koło. Zajrzałem nieco głębiej, aby przyjrzeć się
tarczy oraz klockom hamulcowym. Zobaczyłem, że klocki są w pełni wytarte. Nie
zdziwił mnie ten fakt, ponieważ na to wskazywały dźwięki ocierających się
elementów. Natomiast pół roku wcześniej zrobiłem ogólny przegląd auta i klocki
były w bardzo dobrej kondycji. Klocki z drugiej strony były natomiast w bardzo
dobrej kondycji. W dalszej części tego postu opisuję po kolei kroki wymiany
klocków hamulcowych.
1. W pierwszym etapie należy oczywiście podnieść
auto i odkręcić koło. Wykonuję to zawsze w ten sposób, że na samym początku
luzuję śruby koła, następnie podnoszę auto do góry i dalej odkręcam śruby i
zdejmuję koło.
2. Po zdjęciu koła naszym oczom ukaże się między
innymi tarcza hamulcowa wraz z zaciskiem hamulcowym i klockami przedstawiona na
rysunku 1.
![]() |
Rys. 1. Tarcza hamulcowa wraz z zaciskiem (1. Śruba montażowa klocków hamulcowych, 2. Nakrętka montażowa klocków hamulcowych, 3. metalowa osłona klocków, 4. Odpowietrznik)
3. Przed odkręceniem śruby 1 oraz nakrętki 2, najlepiej jest użyć odrdzewiacza, np WD-40. Te elementy mogą być zardzewiałe i mogą nie nadawać się do ponownego montażu. Podczas odkręcania nakrętki należy ją delikatnie przekręcać raz w prawo raz w lewo, tak aby nie uszkodzić śruby 1. Mi ta sztuka się nie udała. Śruba była na tyle zardzewiała, że podczas odkręcania ukręciła się. Śruba miała twardość 8.8. Warto w zastępstwie użyć śruby lub szpilki o podobnej twardości.
4. Po odkręceniu zauważymy również sprężynkę dociskową widoczną na rysunku 2.
5. Po odkręceniu śrub i zdjęciu osłony ukażą się nam klocki hamulcowe 5 i 6 widoczne na rysunku 3.
6. Jeśli klocki będą stawiały nam opór i nie będą chciały zostać wymontowane, można wtedy podważyć je śrubokrętem tak jak na rysunku 4.
7. Na rysunku 5 przedstawiono widok zdemontowanych klocków. Wcześniej były założone klocki renomowanej firmy ATE. Z chęcią zamontowałbym klocki tego samego producenta, jednak naprawa była nie planowana i w sklepie były dostępne tylko klocki firmy Remsa, która została przeze mnie wcześniej przetestowana.
8. Przed zamontowaniem nowych klocków należy dokładnie oczyścić gniazdo zacisku w którym będą zamontowane nowe klocki. Producent podaje, aby do czyszczenia hamulców nie używać sprężonego powietrza! Zaleca się również oczyszczenie tarczy hamulcowej.
9. Warto sprawdzić, w jakiej kondycji są tłoczki hamulcowe oraz ich uszczelniacze. Należy również sprawdzić zużycie tarczy hamulcowej. W tym modelu nominalna grubość tarczy wynosi: 12 mm. Minimalna grubość to 10mm. W moim przypadku zużycie tarcz było niezauważalne.
10. W kolejnym etapie należy posmarować dolną oraz górną część klocków hamulcowych smarem odpornym na wysoką temperaturę (np. smar miedziany). Należy uważać, aby nadmiar smaru nie został na powierzchni ciernej klocka hamulcowego oraz na powierzchni tarczy.
11. Widok nowych klocków zamontowanych w zacisku przedstawiono na rysunku 6. Blaszki oznaczone numerami 8 i 9 mają kilka zastosowań: podczas zużycia klocków brzęczą, co świadczy o nadmiernym zużyciu, w niektórych autach mają zastosowanie jako sprężynki odciągające klocek od tarczy oraz usztywniające klocek w zacisku.
12. Podczas montażu klocków pamiętajmy również o montażu sprężynki widocznej na rysunku 7. Sprężynka usztywnia klocek w zacisku.
Rysunek 7 przedstawia finalny montaż klocków w zacisku hamulcowym. W zastępstwie śruby (1) zamontowałem stalowy utwardzany pręt (10) widoczny na rysunku 7.
13. W ostatnim etapie zakładamy metalową obudowę i dokręcamy nakrętkę (2).
14. Na koniec należy sprawdzić czy hamulec działa prawidłowo. W tym celu wciskamy hamulec i sprawdzamy czy można obrócić tarczę. Następnie zwalniamy hamulec i sprawdzamy czy tarcza swobodnie się obraca. Powtarzamy test kilkukrotnie. Jeśli wszystko jest w porządku zakładamy koło i przystępujemy do wymiany klocków z drugiej strony.
Uwaga:
Takie elementy jak klocki, tarcze, amortyzatory, sprężyny zawieszenia, itp. należy wymieniać symetrycznie. Jeśli wymieniamy klocki z jednej strony, wtedy bez względu na stan klocków z drugiej strony należy je również wymienić. W przeciwnym razie nasze auto może nierównomiernie hamować i ściągać podczas hamowania.
Pobierz instrukcję. |
Ja raczej wszelkie naprawy wykonuję w serwisie, gdyż się nie znam na tych rzeczach. jak dla mnie aktualnie dość istotna jest oszczędna jazda samochodem. Czytałem również o tym na stronie https://kioskpolis.pl/oszczedna-jazda-samochodem/ i jestem przekonany, że warto jest tak jeździć.
OdpowiedzUsuńJeśli ktoś faktycznie się zna to również takie prace może przeprowadzić samodzielnie. Ja za to jestem zdania, że gdy mamy poważniejszą awarię auta to warto mieć numer do pomocy drogowej. Sam niedawno dzwoniłem do https://eurohol.pl/ i bardzo sprawnie zostałem odholowany.
OdpowiedzUsuńNiestety całkowicie się na tych kwestiach nie znam więc również nawet nie zamierzam się za takie naprawy zabierać. Od razu chcę każdemu polecić świetną pomoc drogową https://www.pomocdrogowa.walbrzych.pl/ która w przypadku awarii zdecydowanie nas podejmie.
OdpowiedzUsuń